SVT har låtit sända ut en enkät till 500 slumpvis utvalda vårdcentraler runt om i landet. Även om svarsfrekvensen är lite låg, hälften av de tillfrågade har återkommit, är svaren samstämmiga. Unga vuxna belastar primärvården genom att söka vård på ett ansvarslöst sätt.
Mycket av problemet verkar ligga i missuppfattningen att varje mindre besvär kräver omedelbar medicinsk uppmärksamhet och behandling. Människor mellan 18 och 40 år, främst de upp till 30, är i lite väl stor omfattning snabba att kontakta vårdcentralen så fort de känner en förkylning eller upplevt någon natts dålig sömn. “Många skriver på helgen då de är sjuka, när man sedan kontaktar dem har det gått över”, vittnar man om från en vårdcentral.
Denna oro för småsymptom har negativ inverkan på tillgången till vård för de som är sjuka på riktigt. ”Vårdpersonal sitter fast i oändliga chattar om sådant som inte är sjukvård”, berättas från en vårdcentral. Konsekvensen blir att det inte finns resurser att hantera de som inte söker vård digitalt.
När vårdcentralerna utifrån de rådgivningsstöd de har ger råd i stil med att ta en värktablett eller helt enkelt bara vänta någon dag så går det över hotar en del av de yngre patienterna med att söka en annan nätläkare eller helt enkelt lista om sig, vilket innebär att vårdcentralen förlorar listningsersättningen. Andra ”shoppar runt” bland vårdgivare tills de får den vård de vill ha.
Det här är inte bra. Dels verkar en eller två generationer ha tutats i att allt är farligt och kräver omedelbar läkarbehandling, dels ska ju vårdcentralernas resurser användas för att ge vård till de mest behövande och allvarligt sjuka. Enligt lagen ska de med svårast sjukdomar få vård först, men 42 procent av de vårdcentraler som svarat anser att de digitala patientbesöken har gjort det svårare att följa dessa principer.
Värt att notera är också att vårdcentralerna måste svara på alla digitala ärenden men inte har samma krav för de som söker vård via telefon. ”Vi lägger mer tid på de friska utifrån att det är ett krav att svara och bedöma inom vissa tidsramar, vilket innebär att de som efterfrågar vård går först”, kommenterar en vårdcentral.
Att kunna söka vård digitalt är kanon och har underlättat tillgängligheten för många. Tanken var att de med riktiga vårdbehov skulle få fler vägar in i vården utan att fastna i telefonköer. Men missbrukas detta på det vis vårdcentralerna vittnar om, riskerar möjligheten att försvinna igen. Det vore mycket synd.