Onödiga vÄrdkontakter tar resurser frÄn de sjuka

En överdriven oro för smÄsymptom begrÀnsar de riktigt sjukas tillgÄng till vÄrd.

En vanlig förkylning behöver kanske inte bli ett Àrende för vÄrdcentralen.

En vanlig förkylning behöver kanske inte bli ett Àrende för vÄrdcentralen.

Foto: Kallestad Gorm

Ledare2023-06-27 05:00
Detta Àr en ledare. NT:s ledarsida Àr moderat.

SVT har lĂ„tit sĂ€nda ut en enkĂ€t till 500 slumpvis utvalda vĂ„rdcentraler runt om i landet. Även om svarsfrekvensen Ă€r lite lĂ„g, hĂ€lften av de tillfrĂ„gade har Ă„terkommit, Ă€r svaren samstĂ€mmiga. Unga vuxna belastar primĂ€rvĂ„rden genom att söka vĂ„rd pĂ„ ett ansvarslöst sĂ€tt.

Mycket av problemet verkar ligga i missuppfattningen att varje mindre besvĂ€r krĂ€ver omedelbar medicinsk uppmĂ€rksamhet och behandling. MĂ€nniskor mellan 18 och 40 Ă„r, frĂ€mst de upp till 30, Ă€r i lite vĂ€l stor omfattning snabba att kontakta vĂ„rdcentralen sĂ„ fort de kĂ€nner en förkylning eller upplevt nĂ„gon natts dĂ„lig sömn. “MĂ„nga skriver pĂ„ helgen dĂ„ de Ă€r sjuka, nĂ€r man sedan kontaktar dem har det gĂ„tt över”, vittnar man om frĂ„n en vĂ„rdcentral.

Denna oro för smĂ„symptom har negativ inverkan pĂ„ tillgĂ„ngen till vĂ„rd för de som Ă€r sjuka pĂ„ riktigt. ”VĂ„rdpersonal sitter fast i oĂ€ndliga chattar om sĂ„dant som inte Ă€r sjukvĂ„rd”, berĂ€ttas frĂ„n en vĂ„rdcentral. Konsekvensen blir att det inte finns resurser att hantera de som inte söker vĂ„rd digitalt.

NĂ€r vĂ„rdcentralerna utifrĂ„n de rĂ„dgivningsstöd de har ger rĂ„d i stil med att ta en vĂ€rktablett eller helt enkelt bara vĂ€nta nĂ„gon dag sĂ„ gĂ„r det över hotar en del av de yngre patienterna med att söka en annan nĂ€tlĂ€kare eller helt enkelt lista om sig, vilket innebĂ€r att vĂ„rdcentralen förlorar listningsersĂ€ttningen. Andra ”shoppar runt” bland vĂ„rdgivare tills de fĂ„r den vĂ„rd de vill ha.

Det hÀr Àr inte bra. Dels verkar en eller tvÄ generationer ha tutats i att allt Àr farligt och krÀver omedelbar lÀkarbehandling, dels ska ju vÄrdcentralernas resurser anvÀndas för att ge vÄrd till de mest behövande och allvarligt sjuka. Enligt lagen ska de med svÄrast sjukdomar fÄ vÄrd först, men 42 procent av de vÄrdcentraler som svarat anser att de digitala patientbesöken har gjort det svÄrare att följa dessa principer.

VĂ€rt att notera Ă€r ocksĂ„ att vĂ„rdcentralerna mĂ„ste svara pĂ„ alla digitala Ă€renden men inte har samma krav för de som söker vĂ„rd via telefon. ”Vi lĂ€gger mer tid pĂ„ de friska utifrĂ„n att det Ă€r ett krav att svara och bedöma inom vissa tidsramar, vilket innebĂ€r att de som efterfrĂ„gar vĂ„rd gĂ„r först”, kommenterar en vĂ„rdcentral.

Att kunna söka vÄrd digitalt Àr kanon och har underlÀttat tillgÀngligheten för mÄnga. Tanken var att de med riktiga vÄrdbehov skulle fÄ fler vÀgar in i vÄrden utan att fastna i telefonköer. Men missbrukas detta pÄ det vis vÄrdcentralerna vittnar om, riskerar möjligheten att försvinna igen. Det vore mycket synd.