Hur sorgligt det än är, så är det svårt att argumentera mot beslutet att såga ner precis alla träd längs Östra Promenaden. De vackra lindarna mår nämligen inte bra och måste bytas ut nu, inte senare, eftersom ersättningsträden är fullväxta och det går inte att omplacera stora träd hur som helst.
Kanske kan vi också leva med det förväntade byggkaoset de kommande två åren, även om det samtidigt är tveksamt att som projektledaren Michael Botvidsson uppmana alla att undvika pendling under byggtiden (nt.se). Vad ska de som bor i området göra?
Försök att tillmötesgå (berättigad) kritik har gjorts. Till exempel ska alla fortsatt ha tillgång till sina garageplatser och näringslivet ska inte heller behöva bli allt för lidande. Förhoppningsvis.
Vad som oroar är att vi ibland hört liknande tankegångar förr, samtidigt som kommunen har dåligt rykte när det till exempel kommer till hänsynstagande vid ombyggnationer. Det är inte någon tillfällighet att Norrköping år efter år underpresterar när det kommer till undersökningar om företagsklimatet.
Till detta kommer att det förväntade trafikkaoset riskerar att förvärras av de begränsade möjligheterna att ta sig genom stan på andra sätt. Att ständigt hänvisa till Söderleden är att ägna sig åt önsketänkande, samtidigt som trafikflödet redan störs av enkelriktade eller avstängda gator i centrum. Det vore därför önskvärt att, tillfälligt eller permanent, göra det enklare för biltrafiken.
Fast bilar tycker man ju inte om! Och då kommer vi fram till det riktigt stora problemet, när Östra Promenaden med falsk nostalgi ska omvandlas till det ursprungliga 1800-talsidealet. För då fanns det inte många bilar i trafiken och de kommer inte att försvinna även om kommunledningen inbillar sig att vi alla ska cykla i ur och skur i framtiden. Projektet bygger alltså delvis på orealistiska grundförutsättningar och de långa köer som i dag plågar stadsbilden vid rusningstrafik riskerar rentav att förvärras i framtiden.
Därför känns ombyggnaden av Östra Promenaden som en på många sätt så olustig historia.