Inre hamnen känner väl alla till vid det här laget och visst är det bra om gamla industritomter kan utnyttjas för nya bostäder. Fast viktigare ändå är förstås den "riktiga" hamnen, med alla dess anläggningar. Hamnverksamheten är utomordentligt betydelsefull för Norrköpings kommun.
Därför gör kommunen helt rätt som säger ja till en tilläggsinvestering på nätta 51 miljoner kronor. För att bygga en ny terminal, speciellt för ett enskilt företag – japanska Hitachi, med viktig verksamhet i Sverige. Terminalen behövs för att stora transformatorer ska kunna skeppas vidare från Norrköping.
Kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S) har rätt i att det är en nödvändig investering för kommunen, som kan få betydelse för fler företag och som hur som helst läggs som ett tillägg i investeringsbudgeten. Hitachi är ju ett pålitligt företag, så inga eventuella varningar à la Northvolt behöver göras. Man skulle kunna tillägga att det är väl använda skattepengar, fast eftersom det handlar om betalande företag i hamnen är det faktiskt en lite skev beskrivning. Den vanliga driftsbudgeten påverkas ju inte.
Verksamheten i Norrköpings hamn är på många sätt faktiskt avgörande för vår framtida välfärd i staden. Förutom byggets riktighet i sig signalerar kommunfullmäktiges förväntade beslut dessutom en kommunal investeringsvilja som behövs för att locka fler framtida intressenter.
Tyvärr ställer samtidigt bygget av Ostlänken till det, eftersom det krävs ett nyinvesteringar när exempelvis den gamla bangården försvinner. Det krävs forcerade beslut för upphandling av entreprenadarbeten och man kan ju fråga sig huruvida inte staten borde ett större ansvar för de effekter Trafikverkets beslut får. Ostlänken kan förvisso många ha glädje av, med det gäller också att hitta en rimlig betalningsfördelning.
Under alla omständigheter finns det förhoppningsvis bred enighet i fullmäktige i frågan om terminalbygget. "Ett väldigt okomplicerat ärende" enligt Vikmång. Efter höstens kommunalpolitiska kalabalik i Norrköping är det lätt att hålla med honom.