Skandalös trafikinfarkt är Kvartettens ansvar

Helt tondöv för den folkliga missnöjet motarbetar kommunledningen Norrköpings företag och försvårar för blåljuspersonalen.

När till och med utryckningspersonal varnar för trafiksituationen förstår man att det gått långt.

När till och med utryckningspersonal varnar för trafiksituationen förstår man att det gått långt.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2022-05-20 05:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

"Ska jag vara lite burdus så är det här en västanfläkt på vad som komma ska" säger kommunens avdelningschef för drift och underhåll Olof Carlsson (nt.se). Hur ska vi tolka det, som ett hot i en situation där många vanliga invånare i Norrköping är djupt missnöjda med den rådande trafikinfarkten? Carlsson har åtminstone ingen förståelse för allmänhetens kritik: "Problemet för vår del är att om vi gör något, så är det fel, och om vi inte gör något, så är det också fel".

Att ledande tjänstemän inte tål allmänhetens berättigade kritik är i och för sig illa nog, men riktigt allvarligt blir det när också polis och ambulansförare framför oro för den rådande situationen. I en situation där varje minut är dyrbar kan trafikstockningarna i värsta fall bokstavligen bli livsfarliga. Det är kritik som kommunen bara måste ta på större allvar.

I ärlighetens namn ska vi dock minnas att tjänstemännen bara verkställer de politiska besluten, låt vara att det finns all anledning att ifrågasätta trafikplaneringen. Den politiska ledningen har under lång tid bedrivit en uttalat bilfientlig politik, med många mer eller mindre konstlade hinder i syfte att försvåra invånarnas bilanvändning – och därmed med avsedda effekter. Till exempel att också företagen i Norrköpings centrum drabbas negativt.

Tobias Brååt på G:sons Åkeri AB berättar till exempel för NT att man försöker vara miljövänliga och använder sig av elfordon, men tvingas till så långa omvägar dagligen att strömmen i batterierna knappt räcker till. Varuförsörjningen förvärras ytterligare när vissa gator omvandlas till gågator under sommaren.

Kommunalrådet Reidar Svedahl (L) måste var politiskt tondöv när han säger att "sommar i city bidrar till en mer levande och tryggare innerstad för Norrköpings invånare och besökare och tack vare sommargågatorna kan uteserveringarna använda en större yta". Det är samme Svedahl som brukar talar sig varm för en småföretagarvänlig politik, men nu alltså motarbetar många företag genom att försvåra varuleveranserna.

Tyvärr är det nu så att kritik och rimlig argumentation inte verkar bita på den politiska ledningen, varför vi åtminstone får hoppas på att trafikkaoset i Norrköping istället blir en valfråga. Moderaterna går till exempel till val på fler parkeringsplatser, vilket både är bra och miljövänligt – för dagens situation, där förtvivlade bilister letar efter luckor och tvingas till märkliga omvägar på grund av avstängda gator, är bara bedrövlig.