Vår beredskap är usel – även i vanlig vintertid

Hur ska vi kunna försvara Sverige mot Lede Fi, om vi inte ens kan försvara oss mot kung Bore?

Här fick passagerarna vänta på hjälp i fem timmars kyla.

Här fick passagerarna vänta på hjälp i fem timmars kyla.

Foto: Fredrik Sandberg

Ledare2024-01-16 14:34
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Vi ska förbereda oss för att det i värsta fall kan bli krig. Det är åtminstone budskapet som uppmärksammats de senaste veckorna. Och det är väl bra, men börjar vi verkligen i rätt ända?

För hur ska vanliga medborgare kunna förbereda sig för att möta Lede Fi, när den verkliga motståndaren för dagen är svensk vinter – och en infrastruktur som brakar samman för minsta påfrestning utöver det vanliga? Hur vore det om ansvariga politiker och myndigheter tog sitt ansvar istället för att kräva av folk i gemen att det är de som ska vara beredda när tågen stannar eller det blir stopp i trafiken?

Nog för att denna beredskap i form av allt från medhavt vatten till extra kläder och tjocka filtar kan behövas. Under det famösa trafikstoppet på E22 fick vissa insnöade bilister vänta upp till ett halvt dygn på hjälp. Det är inte bara obekvämt i största allmänhet, utan under dylika omständigheter direkt farligt. I värsta fall livsfarligt.

Passagerarna på Östgötapendeln mellan Skänninge och Mjölby fick "bara" vänta fem timmar! Men vi behöver inte vara glada för det lilla. Det hela är naturligtvis ett praktfiasko och att många ansvariga skyller ifrån sig på varandra blir nästan tragikomiskt. På sätt och vis har alla dock rätt – ingenting fungerade.

Sålunda påpekar Östgötatrafikens biträdande trafikchef Mattias Näsström att ansvaret enligt avtal ligger på VR, som kör tågen. Företagets press- och kommunikationschef Christer Eklund förklarar att man efter tekniskt fel begärde ett hjälptåg, som dock inte kunde komma på grund av växelfel...

Och så vidare. Och nej, det behöver inte vara så enkelt som att man (bara) skyller ifrån sig. Många fel med olika huvudmän som ansvariga inträffade nämligen samtidigt. Vad vi har att göra med är snarare ett systemfel. Beredskapen för vad som i grund och botten är vanlig svensk vinter – med enstaka kraftiga snöfall och ibland mycket kalla dagar – är helt enkelt urusel.

Som om detta inte är nog fortgår problemen. Under tisdagen fortsatte svårigheterna med försenade och inställda tåg i Östergötland, liksom på andra håll i landet. Mycket av kritiken bör därför falla på Trafikverket, vars agerande under vintern ifrågasatts hårt på olika håll.

Generaldirektören Roberto Maiorana vägrade avbryta sin semester under det farliga trafikkaoset på E22 och nöjde sig sedan med att hänvisa till en pågående utredning om händelsen. Han har inte varit mer framträdande under de senaste dagarnas kaos, mer än att han krävt mer pengar till Trafikverket.

I många andra länder hade han fått sparken på grått papper.