Söderköpings kommun har en informativ hemsida. Dit kan medborgarna vända sig för att få aktuell information från kommunen – precis som det bör vara.
Under de senaste dagarna märks i hemsidans nyhetsflöde ett par uppmaningar till medborgarna. I Luddingsbo, Snövelstorp och Västra Husby förmanas till en minskning av vattenanvändningen. Vidare informeras det om statusen på vaccineringen och vad som gäller för studentfirande. Summa summarum är det i mångt och mycket myndighetsinformation.
Men det finns en nyhet som sticker ut i det officiella nyhetsflödet. Rubriken lyder: ”Alliansen utvecklar Söderköping” (8/6). I texten beskrivs sedan vilken förträfflig strategisk plan och budget för perioden 2022–2025 som har lagts fram av Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna. Företrädare från M, C, L och KD är citerade. Oppositionen nämns inte med ett ord.
I botten av texten om budgeten finns kommunvapnet och kontaktuppgifter till kommunikationskontoret. Det ger intryck av att det är Söderköpings kommun som står bakom budskapet om att Alliansen utvecklar Söderköping. Så bör det inte vara. Politiska budskap ska presenteras på andra sätt än som kommuninformation.
För även om Alliansen i Söderköping har lagt fram en riktigt vass budget så ska det inte basuneras ut på kommunens officiella hemsida. Det riskerar att skada trovärdighet om politisk propaganda – för det är i grunden vad det är – verkar ha kommunen som avsändare.
Politikerna ska självfallet berätta om vad de gör. Det kan göras i debattartiklar, i flygblad som kastas från Ramunderberget eller från en megafon i kommunalrådets hand. Däremot inte från kommunens hemsida i en förpackning som får det att framstå som en nyhet bland andra. Från hemsidan bör Alliansens budskap tas bort.
Samtidigt är det inte första gången som en politisk majoritet verkar dra nytta av sin position, medvetet eller ej. För ett antal år sedan rasade en diskussion i Norrköping om lämpligheten i att höga politiker används i kommunens marknadsföring. Då handlade det om att kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) syntes på kommunbetalda affischer runt om i staden för att uppmuntra fler att välja cykeln. Det är samma problem då som nu – en politisk majoritet åker snålskjuts.
I den stund som kommunens kommunikationskanaler – som läses och åtnjuter förtroende eftersom kommunen är avsändare – börjar användas för att förmedla politiska budskap riskerar medborgarnas tillit att minska.
Edvard Hollertz är agronom och ledarskribent i ATL – Lantbrukets affärstidning.