Förbifart Söderköping är planerad att börja byggas 2024. Men det finns en risk att den nya mötesfria E22:an förbi Söderköping försenas ytterligare.
Som det nyligen gick att läsa i NT kan inte projektet dras igång på allvar förrän staten har gett grönt ljus för byggstart. Och om det positiva beskedet inte kommer i december väntar förseningar och merarbete.
”Om det skulle vara så att vi inte får beskedet till nästa år blir det så stora förändringar i upphandlingen så den kommer behöva göras om”, sade projektledare Andreas Eklund på Trafikverket till NT. Han tillade: ”Vi känner oss inte trygga än.”
Oron är förståelig. Konkurrens om de statliga infrastrukturpengarna är hård. Och kampen mellan olika projekt lär öka för varje år som går.
Att gamla prioriteringar gäller är inte heller helt säkert när pengarna ska fördelas. Dels har oväntade kostnader dykt upp. Det jättelika lerskredet i Stenungsund, som för någon vecka sedan drog bort både den nya och gamla sträckningen av E6, lär leda till jättekostnader. Dels förväntas det säkerhetspolitiska läget påverka vilka infrastrukturprojekt som prioriteras framöver. För att Sverige ska kunna ta emot hjälp från Nato lyfts bland annat behovet av en upprustad järnväg mellan Sundsvall och norska Trondheim, där Nato har stora lager.
Det är därför förståeligt att projektledaren för Förbifart Söderköping uttrycker sin oro. Och den ökade osäkerheten bör mana till handling. Kommun- och riksdagspolitiker från länet bör engagera sig för att Förbifart Söderköping ska börja byggas så fort som möjligt.
Det är få andra projekt som är lika angelägna för östra Östergötland. Länet hämmas i sin utveckling av trafiksituationen i Söderköping. Exempelvis skulle orter som Ringarum och Gusum, i norra Valdemarsviks kommun, bli attraktiva för inflyttning i högre grad när restiderna till Norrköping förkortas och blir mer förutsägbara.
Det är dock inte bara östgötska riksdagsledamöter som bör engagera sig i frågan. Långt fler län lider av de långa restiderna på E22:an genom Söderköping – och särskilt drabbat är Kalmar län.
E22:an är Kalmar läns i särklass viktigaste väg i nord-sydlig riktning och trafiksituationen i Söderköping försvårar på så vis förbindelserna i hela sydöstra Sverige.
Kalmar län är också hopplöst åsidosatt av staten när det gäller infrastrukturinvesteringar. Och en större satsning på E22 längs med hela kusten vore inte bara nödvändig, utan närmast att betrakta som en rättvisefråga.
Alla statliga infrastrukturpengar ska inte hamna i storstäderna. Det är dags att bygga Förbifart Söderköping.
Edvard Hollertz är agronom och ledarskribent i ATL – Lantbrukets affärstidning.