Elsparkcyklar gÄr bÀttre Àn rikets sÀkerhet

Skjutningar och sprÀngdÄd har blivit sÄ vanligt förekommande att vi börjar bli avtrubbade.

Problem med nedskrÀpning och fortkörning diskuteras mycket.

Problem med nedskrÀpning och fortkörning diskuteras mycket.

Foto: Veronica Johansson/SvD/TT

Krönika2019-11-25 05:40
Detta Àr en ledare. NT:s ledarsida Àr moderat.

Finns det samhÀllsproblem som Àr sÄ pass svÄrlösliga att inget görs? Det verkar vara farhÄgan nÀr allt fler bevÀpnar sig med tÄrgas och pepparsprej, rapporterar Tullverket. Försök till sjÀlvförsvar tycks vara tecken i tiden. Det görs helt enkelt för lite frÄn politiskt hÄll.

Runtom i landet ser vi uttryck för en eskalerande brottslighet. Skjutningar och sprÀngdÄd har blivit sÄ vanligt förekommande att vi börjar bli avtrubbade. Det Àr en illavarslande utveckling; att vi inte reagerar mer pÄ nÄgot sÄ pass frihetsinskrÀnkande som kriminalitet och vÄld.

Kanske Ă€nnu mer oroande Ă€r att vĂ„r statsminister inte heller tycks reagera. Stefan Löfven (S) har fĂ„tt mycket kritik för sin intervju i SVT:s Agenda (17/11) – och kritiken Ă€r befogad. Varför görs inte mer? Varför fĂ„r vi inte den grundlĂ€ggande trygghet frĂ„n staten som vi betalar skatt för?

Det kostar naturligtvis. Men var ligger prioriteringarna? Vi behöver först och frÀmst en trygg grund att stÄ pÄ för att sedan kunna sköta vÄra arbeten och leva vÄra liv.

NĂ„got som det dĂ€remot görs nĂ„got Ă„t för att förbĂ€ttra stĂ€ders sĂ€kerhet, miljö och framkomlighet Ă€r elsparkcyklarna. Antalet elsparkcyklar ökar i alla stĂ€der och Ă€r nu ocksĂ„ pĂ„ vĂ€g till Linköping och Norrköping. Problem med nedskrĂ€pning och fortkörning diskuteras mycket – och problemen rĂ€ttas till. Ihop med polisen löser elsparkcykelbolagen böter för felparkering och genom digitala verktyg kan man tvinga ned hastigheten till laglig fart.

Det Àr ju bra att vÄra elsparkcyklar rullar. Men det blir lite ironiskt att det Àr sÄdant som fungerar nÀr sÀkerheten i samhÀllet inte gör det.

Det finns dock en logisk förklaring. I frÄga om elsparkcyklarna stÄr det bolag bakom som satsat pengar och engagemang pÄ att försöka fÄ igÄng en lönsam affÀrsmodell. Om man vill finnas kvar pÄ marknaden har man all anledning att snabbt rÀtta till fel nÀr det klagas.

Men varför kan inte staten reagera pÄ liknande sÀtt? I Sverige betalar vi stora summor skatt, bland annat för att statsapparaten ska fungera och vÀrna vÄr fred och frihet. Politikerna borde reagera som elsparkcykelbolagen och komma med lösningar sÄ fort tryggheten hotas.

Redan i somras kom polisens nya lista över utsatta omrÄden i landet. PÄ den finns inte mindre Àn 60 platser som definieras som utsatta. Detta innebÀr bland annat att offentliga vÄldshandlingar riskerar att skada tredje man, att narkotikahandel bedrivs öppet och att ett utÄtagerande missnöje mot samhÀllet förekommer. StorstÀderna Àr överrepresenterade, men Àven mindre stÀder som Norrköpings finns med. Tidigare utsatta omrÄdet Hageby har tagits bort frÄn listan, men Klockaretorpet och Navestad klassas som utsatta omrÄden.

Polisen har fÄtt viss kritik för att gÄ ut med dessa omrÄden för att det kan vara stigmatiserande och uppröra dem som bor dÀr. Men det Àr vÀl hög tid att visa öppenhet och tala klarsprÄk sÄ att konkreta ÄtgÀrder kan vidtas?

Men nÀr mÀnniskor lÀngtade efter klarsprÄk gjorde Stefan Löfven oss besvikna i Agenda-intervjun nÀr han skyllde ifrÄn sig och fastnade i resonemang om migrationsfrÄgan. I stÀllet för att hamna i diskussioner om huruvida fler eller fÀrre ska komma till Sverige bör vi prata om hur vi tar hand om samhÀllet hÀr och nu. Löfven pÄstÄr att han arbetat med att knÀcka brottsligheten frÄn dag ett. Om sÄ Àr fallet kanske han borde arbeta pÄ en strategiomlÀggning eller Ànnu fler satsningar?

Medan vi vÀntar pÄ problemlösningar frÄn ovan kan vi Ätminstone glÀdjas över att problem med felparkerade och fortkörande elsparkcyklar tas pÄ allvar.