Det är fult att flyga och det gör oss till dåliga människor, eftersom vi smutsar ned vår miljö. Ungefär så resonerar Vänsterpartiet och Miljöpartiet som vill införa flygförbud på inrikesresor där tåget tar mindre än 2,5 timme. Så kallad flygskam ligger förvisso i tiden, men det är inte med förbud vårt land ska byggas.
Förbudsidén kommer i detta fall från Frankrike. Där håller man på att förbereda en lag för att förbjuda alla inrikesresor med flyg som tar mindre än 2,5 timme med tåg. Det har inspirerat V och MP som hänvisar till ett klimatnödläge – man borde föredra tåg framför flyg.
Men gör inte många redan det?
Flygresor för kortare inrikesresor innebär tidskrävande säkerhetskontroller. Flygtiden är dessutom så pass kort att man knappt hinner ta upp datorn och börja arbeta innan man är framme. Med tåg behövs inte samma tidsmarginaler och man hinner arbeta i lugn och ro. Många tar därför hellre tåget. Men det är väl bra att det finns alternativ!
Sverige ser inte ut som Frankrike. Vi bor i ett avlångt land med stora avstånd, inte minst mellan norr och söder. För att gynna svenska företag och underlätta för glesbefolkade orter att blomstra behövs ett brett utbud för rörligheten.
Därför är det glädjande att flygbolaget BRA nu i maj öppnar en flyglinje för inrikestrafik mellan Göteborg och Stockholm. Det underlättar handelsförbindelser och ger också en hoppfull signal efter mer än ett år av stillastående verksamhet.
Ännu ett argument för att bygga ut snarare än förbjuda flygtrafiken i Sverige är att man genom att satsa på flyg möjliggör en fortsatt utveckling för miljövänligare flygresande. Och vi har redan goda förutsättningar, påpekar forskarna Jonas Grafström och Christian Sandström i boken ”Mer för mindre? Tillväxt och hållbarhet i Sverige”. Sedan 1990 har Sveriges utsläpp minskat med 29 procent. Sådan utsläppsminskning behöver inte betyda att vi ger upp vår nuvarande livsstil, utan tillväxt och förbättrad miljö kan kombineras, visar Grafström och Sandström.
Flygindustrin är redan på gång att ställa om till elflyg och det talas om ett Sverigebaserat företag som kan ha sitt första färdigt till 2025 (SvD Näringsliv 15/4).
Flyget står i dag för någonstans mellan 2–4 procent av världens totala utsläpp av koldioxid, enligt Transportstyrelsen. Utsläppsfördelningen ser väldigt olika ut i olika delar av världen, men gemensamt är att vi har använt vår uppfinningsrikedom och utvecklat flyg för att övervinna avstånd och kunna nå varandra.
Framtiden för flyget diskuteras just nu över hela världen. The Economist hade tidigare i år en specialrapport om just detta. Slutsatserna var i de flesta fall hoppfulla, inte minst för det internationella flyget, eftersom fördelarna väger upp för nackdelarna. Det är svårt att helt rulla tillbaka ett sådant framsteg för världshandel, fred och frihet som flygandet innebär.
Finansminister Magdalena Andersson (S) meddelade i mitten av april att vi förmodligen kan räkna med högre hastighet i den svenska ekonomin och en bättre tillväxt än man trott var möjlig av pandemin. Men om utvecklingen ska fortsätta gå som tåget behövs även flyget.
Det digitala kommer nog att fortsätta ersätta en del fysiska möten även efter pandemin. Men vi har också under denna tidsperiod, på ett tålamodsprövande sätt, lärt oss att det mänskliga mötet är svårt att ersätta. Förhoppningsvis får det sunda förnuftet regera och förbud läggs åt sidan så att vi med gott samvete kan säga: och den fula flugan fick fortsätta flyga.
Katarina O’Nils Franke är redaktionssekreterare i Axess och författare, aktuell med ”Den tidlöse resenären. Rainer Maria Rilke” (Carlsson).