Det finns en uppenbar brist på överlappning mellan hur man bör bete sig och vilket beteende som anses inte bara acceptabelt utan lämpligt i några av landets största offentliga företag.
För ett antal veckor sedan var SJ föremål för en enastående krönika i tidningen Affärsvärlden. Fredric Thunholm skrev under rubriken "Den bästa reklamen för flyget är tåget". Thunholm är till vardags kommunikationsstrateg på företaget Wavemaker, vilket borde vara fullständigt irrelevant men tvärtom blev väldigt viktigt.
Krönikan tangerar genren underhållningsvåld och är också mycket roligt. Thunholm rekommenderar bland annat alla ägare av SAS att inte ge upp aktien än eftersom så länge som SJ finns kommer det alltid att finnas en lukrativ marknad för inhemskt flyg. Huvudsakligen handlar dock texten om SJ:s oförmåga att kommunicera med kunder på ett ens i närheten av framgångsrikt sätt.
SJ bestämde sig för att bevisa tesen genom att låta företagets försäljningschef höra av sig till Thunholms arbetsgivare och avkräva vederbörande svar på hur den tänkte agera. Svaret angavs vara väldigt viktigt eftersom SJ snart skulle ta fram ett upphandlingsunderlag och se över vilka i kommunikationsbranschen kan skulle jobba med. Det stora statliga bolaget hotar alltså att utesluta en kommunikationsbyrå för att en anställd uttryckt kritik mot SJ.
Sveriges Radio vill dock inte vara sämre. DN har nyligen skrivit ett antal artiklar om SR:s säkerhetsarbete och de ganska grova missar som har begåtts där. Hur svarar då den publika mediejätten på detta? Först genom att gömma sig. Mångåriga vd:n Cilla Benkö vägrar att svara på frågor. Storsint nog hänvisar hon dock till SR:s säkerhetschef.
Den senare inleder med att förklara att DN har helt fel, inget SR har gjort har haft implikationer för svensk säkerhet. Därefter drar hon till med att hon måste fundera på att anmäla tidningen till Säkerhetspolisen eftersom den kanske ändå sitter på sådant material. Att statlig public service inte bara gömmer sig från granskning utan även försöker skrämma medier från att granska företagets agerande är helt otroligt.
Det vore lockande att bara låta dem skämma ut sig om händelserna inte var så allvarliga. Uppenbarligen finns det en stor klyfta mellan hur man ser på sitt uppdrag på dessa företag och resten av landets förväntningar. Detta behöver ändras.
Daniel Persson är politisk redaktör i Norrbottens-Kuriren.