Hemester – en form av tillväxtutveckling

Foto: Pontus Lundahl/TT

Krönika2018-08-03 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Nu är det den här tiden på året igen! När lediga dagar tillåts fyllas med lite av varje – sol, bad, grillat till kvällen och umgänge på ett otvunget sätt. Kanske är utlandsresan redan genomförd eller fortfarande väntande. Eller så packar familjen in sig i bilen för att ta sig till en annan del av landet. Upptäcka nytt, uppleva något annat.

Många parkerar sig istället vid sina sommarställen, i husvagnen på campingen, i båten eller på andra platser där poängen är just att det är igenkänningen och det invanda som är avkopplingen. Skönt att vi alla får välja det som passar oss!

Men hur många frågar sig egentligen om man kan få samma avkoppling och nya upplevelser, bara ett stenkast bort, i den egna trakten? I takt med ett alltmer ökat fokus på hållbarhet ifråga om transporter, konsumtion och semestrande uppstår en affärsmöjlighet för den lokala besöksnäringen.

Varför bila 100 mil för att uppleva orörd natur, när du lika gärna kan vandra i Östgöta bergslag eller vid Omberg? Vem har sagt att vattnet på västkusten är roligare att bada i, bara för att det är salt och vårt är bräckt? Den östgötska skärgården är mycket mindre exploaterad och också bedövande vacker! Och barnfamiljerna som ens tänker tanken att besöka djurparker utanför Östergötland kan snabbt tänka om. Här finns ju norra Europas största, alldeles runt hörnet! Det kallas hemester, att semestra på hemmaplan.

Finessen med det hela är inte bara att det är hållbart att köra kortare sträckor och handla på gårdsbutiken med närodlat. Det är också så att om vi östgötar själva har provat och upplevt våra besöksmål och utbudet inom besöksnäringen, så ökar chansen att vi kan locka hit många fler.

I samma stund som vi delar de soliga bilderna från platser som Varamon, Göta Kanal eller Kolmården, blir vi ambassadörer för vår region. I ögonblicket som vi berättar om ett fint besök för kollegor, vänner och släktingar långt bort, väcker vi en nyfikenhet hos dem att också få uppleva det. Och ju fler som lockas till eller stannar kvar i vår region för att fylla sommarsemestern med innehåll, desto mer blomstrar våra företag inom service- och besöksnäringen.

Fler gäster som hittar till de stora besöksmålen utifrån, gör att fler mindre företag kan erbjuda oss invånare massor av mys att uppleva på hemmaplan. Ett trädgårdskafé, en kajakuthyrning eller det lilla hotellet med den stora charmen har er alla att tacka för att ni marknadsför dem, och ni har dem att tacka för att de förser er semester – förlåt, hemester – med ett rikt och varierat innehåll som skapar minnen för livet.

Som grädde på moset klirrar det till i kommun- och regionkassan och skapar ökat utrymme för välfärdssatsningar när företagen ökar sin omsättning. Det enda ni behöver göra är att satsa er tid på hemmaplan och se till att njuta av hela utbudet som finns. Inget dåligt, men i högsta grad avkopplande dagsverke enligt min mening!

Krönika av Anna Lövheim, som är näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren.