Norrköping skyltar tyvärr fel

Kan det gå prestige i infartsskyltar kan det gå prestige i vad som helst.

På de nya skyltarna kan motiv och budskap ändras med ett par knapptryck.

På de nya skyltarna kan motiv och budskap ändras med ett par knapptryck.

Foto: Norrköpings kommun

Krönika2023-02-21 08:00
Detta är en ledarkrönika. NT:s ledarsida är moderat.

Norrköpings kommun har satt upp nya reklamskyltar längs med E4:an. De gamla har bytts mot digitala skyltar som ska bli billigare i drift.
På de nya skyltarna kan motiv och budskap ändras med ett par knapptryck. De gamla skyltarna krävde desto mer handpåläggning, med tryckning och montering av nya affischer. Varje byte kostade 200 000 kronor – vilket framstår som en oerhört hög siffra. Att det nu sparas pengar är utmärkt, även om det är i det lilla. Men förhållningssättet från kommunen är att göra det till en desto större händelse.
 

I ett pressmeddelande från Norrköpings kommun och i uttalanden i NT (16/2) berättas om de nya skyltarna. Förväntningarna är höga och ju mer kommunföreträdarna får lägga ut texten ju mer verkar proportionerna förloras.

Kommunalrådet Reidar Svedahl (L) beskriver att de digitala skyltarna ligger i tiden. Han säger att han hoppas ”att de nya skyltarna kommer öka intresset att uppleva staden”.
 

Kommunens kommunikationsdirektör Louise Flygt får Svedahl att låta återhållsam: ”Det här är så himla roligt och jag är jätteglad att de är på plats. Det är viktigt att vi tar de möjligheter vi har att synliggöra Norrköping och allt fantastiskt som händer här.”
 

Så långt är det dock inte mer än lite överord, så som de kan bli om man har stångats mot Trafikverket länge. Men sedan drar det iväg.
Louise Flygt beskriver det i NT närmast som en fråga om kommunal stolthet att ha digitala skyltar: ”Till sist vill jag bara säga att det är jätteroligt att även Norrköpings kommun finns med bland de digitala skyltarna. De flesta städer i vår storlek och även mindre har redan fått igenom tillstånden, så vi är väldigt nöjda och glada.”

Det som framskymtar i citatet från kommunikationsdirektören är en attityd som kan kosta skattebetalarna multum – att Norrköping ska jämföra sig mot andra kommuner till och med när det kommer till reklamskyltar. Att det går prestige i allt. Har Linköping en digital skylt ska Norrköping ha två. Och – ve och fasa – om till och med mindre kommuner har digitala skyltar så måste Norrköping självklart ha det.
 

Att gnälla på en sådan här sak kan verka småaktigt. Varför ska inte kommunikationsdirektören få glädjas?

Men frågan är långt större än om skyltar. Om det går prestige i att Norrköping ska tillhöra kretsen av kommuner med digitala skyltar kan det gå prestige i precis vad som helst. Och notan för att värna kommunens heder på det ena efter det andra området tar Norrköpings skattebetalare.

Edvard Hollertz är agronom och ledarskribent i ATL – Lantbrukets affärstidning.