O-ringen – ett skyltfönster för Norrköping

Foto: Erik Simander/TT

Krönika2019-04-12 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Besöksnäringen har vuxit till en av Sveriges verkliga basnäringar. Jo, faktiskt! Om man räknar utifrån omsättningen och jobbtillväxten inom den delen av svenskt näringsliv.

År 2017 omsatte den svenska turismnäringen hela 320 miljarder kr. I februari i år visade en rapport från branschorganet Visita, att sysselsättningstillväxten inom besöksnäringen under 2000-talet varit 64 procent, hela tre gånger större än övriga arbetsmarknaden! Tack vare en bredd av yrken och ganska flexibla krav på högre utbildning, är tröskeln lägre än i många andra branscher till att nå ett jobb.

Det första jobbet. Eller det första jobbet i Sverige – över 40 procent av dessa jobb innehas av utrikesfödda.

Därför är besöksnäringen särskilt viktig att satsa på i en stad som Norrköping, där arbetslösheten bland såväl ungdomar som utrikesfödda är högre än riket i övrigt. Och varför i hela friden skulle vi inte göra det? Med helt unika stadsmiljöer, stolta traditioner och vana av att genomföra stora arrangemang och med den öppna atmosfär som invånarna skapar sinsemellan, känns Norrköpings potential att bidra stort till svensk besöksnäring självklar.

Kritiker skulle säkert peka på en misslyckad Marvel-utställning och att Bråvalla-festivalen försvann. Jovisst! Supertrist bådadera och med lite proffsig hantering kunde säkert ha gjorts mer för att rädda eventen och därmed bolaget Upplev Norrköpings anseende och verksamhet.

Men låt oss inte gråta över spilld mjölk. Platsen Norrköpings fantastiska kvalitéer är knutna till staden själv och finns kvar i oförminskad styrka. Nu kommer en ny chans att visa upp allt det fina, när O-ringen kommer till sta’n i sommar.

Så, jobbar du i besöksnäringen eller i en bransch som påverkas av den? Glöm semester eller snåla öppettider under vecka 30 i år, du behövs för att visa upp Norrköping och får dessutom en chans att fylla på din egen semesterkassa. För här finns möjligheter till affärer!

När runt 25 000 personer äntrar staden med semesterkassan i hand för att göra vistelsen till en minnesvärd upplevelse – ja, då bör staden mangrant bjuda till. Visa upp er verksamhet, erbjud era glassar, tavlor, kläder, prylar, maträtter och upplevelser. Och vi övriga invånare – låt Norrköping vara den välkomnande, varma dygnet-runt-öppna staden som tjusar besökarna till att vilja komma tillbaka, igen och igen!

Då blir det fler affärer för vårt lokala näringsliv och chans till ännu bättre sammanhållning när fler blir delaktiga, genom jobb eller ideellt engagemang. Ett lyckat O-ringen vänder evenemang-Sveriges blickar mot Norrköping och gör oss starkare i konkurrensen om fler stora evenemang. Så bygger man attraktivitet gentemot omvärlden!

Men glöm inte att den verkligt attraktiva staden är inte bara duktig på att marknadsföra sig som unik, välkomnande och vacker – den är det på riktigt! Välkommen till Norrköping, O-ringen, du blir ett fint skyltfönster för allt vad vi är här. Och Norrköping, välkommen till O-ringen! Omfamna oss med din vackraste sida, vi vet alla hur oemotståndlig den är!

Anna Lövheim är egenföretagare och opinionsbildare.

Krönika

Anna Lövheim