I onsdags skulle Tysklands finansminister Christian Lindner (FDP) träffa sin kinesiska motpart i Peking. Med kort varsel meddelade dock Kina att mötet måste skjutas fram. Ett nytt datum föreslogs visserligen, men signalen gick inte att ta miste på. Lindner måste böja sig för Kommunistpartiets (KKP) vilja.
Maktspråket fungerade inte. I en intervju med tyska medier sade Lindner att Tyskland måste ”rebalansera relationerna” med Kina. Mer självsäkerhet och mindre ”gående på äggskal” krävdes i umgänget med Peking. ”Vi kommer inte att sälja våra liberala värderingar för chansen att göra goda affärer”, slog finansministern fast (WELT 9/5).
Att KKP försökte trycka dit en representant från FDP är ingen slump. För fyra år sedan träffade Lindner den demokratiska oppositionen i Hongkong till Pekings stora ilska. FDP ingår också i samma liberala international som taiwanesiska DPP. Att utbildningsminister Bettina Stark-Watzinger (FDP) reste till den demokratiska önationen så sent som i mars i år gjorde inte Peking gladare (för övrigt det första tyska statsråd att göra så på 26 år).
Ett företag som borde lyssna noga på Lindners ord är Volkswagen. I dag står den kinesiska marknaden för minst hälften av bolagets intäkter (22 miljarder euro) och trots den ökade geopolitiska risken har VW investerat fyra miljarder euro i landet bara under det senaste året. Fler miljarder är att vänta åren framöver (FT 9/5).
Koncernen, där även märken som Audi och Porsche ingår, säljer fortfarande flest bilar av alla aktörer verksamma i Kina. Men nyligen blev VW:s populäraste modell nedputtad från nybilsförsäljningens förstaplats av det inhemska märket BYD. Ett tecken i tiden: inom det allt viktigare elbilssegmentet hamnar VW först på en niondeplats med två procent av marknaden. BYD har 40 procent.
Den tyska bilindustrins strategi att maximera exporten till och satsa på den kinesiska marknaden visar nu sin sårbarhet. De inhemska märkena håller på att köra om de utländska. Att äga en västerländsk bil är inte längre samma statussymbol för den kinesiska medelklassen. Handelsflödet av bilar kan lika gärna börja gå i riktning mot Tyskland. Om Kina var ett någorlunda ”normalt” land vore det inte ett problem. Nu är läget annorlunda. Vid en invasion av Taiwan riskerar VW att förlora värden för miljarder och åter miljarder. Det går inte längre att blunda för att handel och säkerhet går hand i hand.
Vad händer när den kinesiska fällan slår igen helt över VW? Det är en fråga som angår hela Europa.
Erik Thyselius är verksam vid Axess Publishing och programledare för Axess TV:s Panelen.