Klimatet är på allas läppar och samveten, vilket har gjort det trendigt med tåg. Konkurrens gör tågen bättre och biljettpriserna vettigare. Samtidigt är vi nog många som minns förseningar på grund av signalfel. Är den svenska järnvägen verkligen i skick att locka fler?
Sverige var relativt sent ute med järnväg. Våra grannländer låg före; Norge (förvisso i union med Sverige) med två år och Danmark med nio. England blev tågtrafikerat hela 31 år före oss. Men 1856 invigdes landets första järnväg i Örebro och även svenskarna var i rullning – med hopp om framtiden!
I dag finns det tyvärr mycket strul längs rälsen. När de nya snabbtågen togs i drift blev det stopp. Elen räckte helt enkelt inte till. Även om tågen är energisnåla under resans gång krävs en hel del energi vid start och acceleration. Och vi åker med hjälp av 100 år gammal ström.
På 1960-talet hade SJ kunnat byta till ett modernare system med 50 Hz, som det danska drivs med, men det ansågs för dyrt (NyTeknik 2008). Vi är lika ekonomiskt försiktiga (eller dumsnåla) som när järnvägen invigdes på 1800-talet – flera år efter andra omkring oss.
Trots våra elbrister och signalfel vill tyskägda bussföretaget Flixbus köra tåg i Sverige. De har ansökt om att få köra mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Bra! Förhoppningsvis gagnar det även mindre orter längs spåren.
I SJ:s app eller på hemsidan kan man söka resor via en lågpriskalender – men bara mellan Stockholm-Göteborg. Det är på den sträckan man är som mest konkurrensutsatt. Den som saknar konkurrenter månar inte lika mycket om kunderna. Därför är konkurrens bra för konsumenterna. Och fler tar det billigare tåget i stället för mer klimatpåfrestande bilar eller flyg. Win-win. Eller försvinn, som det blev för Blå tåget, AB Galia, som missade att lämna in sin ansökan till Trafikverket i tid (SR 13/5).
I Japan rullar de mest punktliga tågen, enligt SR:s Vetenskapsradion 13/5. Trafikverket har skickat ingenjören och doktoranden Carl-William Palmqvist till Tokyo för att se vad vi kan inspireras av för att förbättra punktligheten för svenska tåg. Framgångarna i Japan tycks vara genom enkla lösningar med gammalmodiga, men stabila, tåg och enkla spårsystem. Spårväxlar är något japanerna minimerat, eftersom de ofta går sönder och då orsakar stora problem. I sommar blir det förhoppningsvis mer inspiration för Trafikverket för då kommer japanska tågexperter till Norrköping för en internationell konferens.
När det ligger i tiden att tågluffa i stället för att ta fossila färdmedel som bil eller flyg är ökad konkurrens på spåren välkommen. Tåg är både tidlöst och trendigt.
Tyvärr existerar problemen inte bara här i Sverige, utan runtom hela Europa. Vi behöver slå vakt om konkurrensen, hålla ögonen på gamla statsmonopol som försöker missbruka sin ställning och se till att EU:s Fjärde järnvägspaket blir bra. Vi måste se över våra signalfel och brister så att våra tåg kan förtjäna uttrycket ”att gå som tåget”.