Därför är sparkcyklarna ett problem

Tyvärr fungerar inte egenansvaret. Frågan är varför och kan nog delvis ha med ägande att göra.

Det som är ett irritationsmoment för oss andra, kan vara mycket farligt för synskadade.

Det som är ett irritationsmoment för oss andra, kan vara mycket farligt för synskadade.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledarkrönika2021-07-16 06:00
Detta är en ledarkrönika. NT:s ledarsida är moderat.

Nyligen var jag nära att köra på en ung kvinna med barn på elsparkcykel. Jag svängde höger och fotgängare hade grönt, men det var ju ingen där. Trodde jag fram till att tjejen dök upp från ingenstans i mopedfart. Jag hann bromsa, men hon fortsatte som om inget hade hänt.

Det är förbjudet för någon att skjutsa någon över tio år på elsparkcykel, barn måste bära hjälm i vilket fall som helst och på gångvägar får elsparkcyklar bara framföras i just gångfart. Fast i ärlighetens namn fick jag kolla upp regelverket innan jag skrev denna krönika och jag misstänker att många inte vet riktigt vad som gäller.

Många inbillar sig nog att de gör rätt. Andra att de kan göra lite som de vill. Jag har inget emot anarki (det trodde ni inte!), men då måste den fungera i praktiken. Det sorgliga med elsparkcyklarna är att frihet under ansvar i åtminstone detta fall inte funkar alls. Enkel uttryckt gör många för ofta för stora fel – och inkräktar på det gemensamma utrymmet i städerna.

Elsparkcyklar kan ligga slängda lite varstans och den publika nedskräpningen är redan ett problem stort nog, men mycket allvarligare är att sparkcyklarna kan utgöra farliga hinder för synskadade. Därtill kommer förstås olycksriskerna. Det har redan förekommit tragiska dödsfall i Sverige med elsparkcyklar inblandade och framför allt riskerar många att skadas svårt om de oskyddade kör omkull (eller på någon...) i relativt höga hastighet. Tyvärr är det inte heller ovanligt med berusade "ryttare".

Problemet är allmäneuropeiskt och det är hyrsparkcyklarna som ökat explosivt. Både i Oslo och i Helsingfors införs nu begränsningar och i Paris övervägs rentav ett totalförbud. Miljöorganisationer har också påpekat skadan med elsparkcyklar som förslits mycket fort och ibland hamnar i vattendrag.

Rötägg finns ju överallt. Det sorgliga är att vanligt hyfs inte funkar, som att sänka hastigheten på gångvägar eller ställa elsparkcykeln så att den inte står i vägen. Alla missköter sig inte, men skillnaden jämfört med vanliga cyklar är ändå slående. Få slänger sin cykel mitt på trottoaren istället för att ställa den vid cykelställen.

Och där har vi kanske ett nog så viktigt svar på varför elsparkcyklarna riskerar att bli en plåga. Vanliga cyklar har nämligen personliga ägare, någon som tar om hand om dem och vet att det handlar om en investering. Elsparkcyklar hyr man däremot (i de flesta fall) och därtill ofta på kort tid. Ägaransvaret blir därefter.