När jag gick på semester stod Sverige vid en regeringskris. Men jag hinner knappt komma tillbaka förrän Stefan Löfven är statsminister igen. Som om inget egentligen hänt.
På samma sätt förhåller det sig tydligen med Femöresbron. Efter att Kammarrätten underkänt de senaste byggplanerna är man i praktiken tillbaka till ruta ett. Visserligen skulle det kunna gå att överklaga beslutet, men kommunalrådet Karin Jonsson (C) konstaterar klokt nog att det förmodligen inte skulle göra större nytta.
Förvisso förefaller regelverket – låt vara tillkommet för att skydda kulturarvet – något fyrkantigt i sin konstruktion. Det som, med rätta, får många Norrköpingsbor att sucka, är ändå att nu ska allting göras om igen. Den nya, lite bredare och mindre kullriga, bron ska tydligen byggas till vilket pris som helst, låt vara en lite bit från dess ursprungliga plats. Och då måste all planering göras om, därtill krävs framför allt en ny vattendom.
Fem år efter att gamla bron stängdes väntar vi fortfarande på en ny och nu vågar inte någon i ledande politisk ställning ens gissa när den denna eventuellt kan vara på plats.
Vän av ordning frågar sig naturligtvis varför man inte bara återuppbygger den nya bron med exakt samma utseende som den gamla och på samma plats. Jo, vi vet att kommunledningen drivit frågan om att den nya skulle vara så kallat tillgänglighetsanpassad och det är i grunden en vällovlig attityd, men den får precis som allting inte överdrivas. När Kammarrätten i sin dom konstaterar att Riksbron fyller detta behov (i sig en visserligen inte självklar slutsats) kallar Jonsson det för "sanslöst" om personer med barnvagn eller rollator inte ska kunna använda Femöresbron.
Nåja, om än inte modern i sin konstruktion var knappast gamla Femöresbron helt omöjlig att ta sig över den heller! Själv har jag åtminstone kört barnvagn över och det enda som egentligen funkade dåligt var förstås att cykla. Fast om något bidrog väl detta, att man fick leda cykeln, till säkrare trafikmiljö – och jag inbillar mig att elsparkcyklar också skulle få problem med en Femöresbro av nygammal modell.
På NT:s debatt- och insändarsidor irriterar sig många på kommunens oförmåga att ta ett steg tillbaka. Till och med rullstolsburna personer påpekar att den gamla bron gick att använda.
Jag vill ogärna tro att det är politisk prestige som gör att kommunen fortsätter driva frågan om bro enligt ny konstruktion in absurdum. I så fall innebär åtminstone Kammarrättens beslut en utomordentlig möjlighet att rädda ansiktet. Den bör Kvartetten ta. Bygg en ny Femöresbro med samma utseende som den gamla, på samma plats och ta emot Norrköpingsbornas uppskattning.