Ingen urladdning

Foto: Hans Stigsson

Ledarkrönika2017-07-04 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Lokalen på Teaterskeppet i Visby hamn hade, enligt uppgift, plats för 320 personer. Vi var åtminstone inte färre och dessutom stod det folk ända ut på landgången. Sällan har ett seminarium om batteriteknik lockat så många åhörare...

Förklaringen var förstås ryktet som sade att nu skulle det avslöjas i vilken stad (svensk eller finsk) där Europas största batterifabrik skulle byggas. Norrköping är som bekant med i matchen.

Förhoppningarna kom emellertid på skam under måndag – fast inte bara för Norrköping. Trots ett nog så intressant seminarium, slutade det hela i ett västgötaklimax. Vi fick inte något besked och inte heller veta när ett sådant kan komma. I närtid, tycks dock vara den nya förhoppningen. Ett rykte säger senare under Almedalsveckan. Eller kanske inte.

Nåja, hellre ett västgötaklimax än ett ”östgötklimax”. För Norrköping är fortfarande med i matchen. Våra chanser att få fabriken har knappast ökat eller minskat och spekulationerna får i övrigt skrivas på det sedvanliga Almedalssurrets konto. Vi ligger åtminstone bra till! Fast det råkar ju våra konkurrenter också göra...

Låt oss istället lyfta perspektivet. För några år sedan när jag, också under Almedalsveckan, besökte Renaults seminarium om framtida elbilar, var det mediala och politiska intresset anmärkningsvärt magert. Mest ”elbilsnördar”, som därmed fick chansen att se ny och faktiskt revolutionerande teknik.

Sedan kom Tesla och resten är, som det brukar heta, historia. I dag är det inte längre fråga om, utan när elbilarna tar över hela marknaden. Det kan komma snabbare än vi anar, samtidigt som den industriella omställningen pågår på flera områden.

Det kommer att krävas många batterier. De får gärna produceras i Norrköping.

Ledarkrönika

Hans Stigsson