Att bryta mot lagen är – olagligt. Självklart för de flesta, men inte för Transportstyrelsens numera sparkade generaldirektör Maria Ågren. Till råga på allt förefaller Ågren anmärkningsvärt troskyldig när hon, i ett förhör hos Säpo, påstår att hon ”levde i tron att man kunde göra så inom ramen för lagen” (DN 20/7).
Ågren har nu inte bara lyckats ställa till med sommarens stora skandal, utan kan framför allt ha åsamkat Sverige allvarig skada. Det som hände var alltså att Ågren fattade beslut om att bryta mot lagen och forcera upphandlingen av verkets it-drift till företaget IBM, som förlade verksamhet till olika länder i östra Europa. I många fall kringgicks sekretessbestämmelser och personer som inte hade säkerhetskontrollerats fick tillgång till känsliga uppgifter.
Vad kan Transportstyrelsen ha att erbjuda som är så känsligt? En hel del faktiskt! Det handlar om till exempel körkortsuppgifter hos personer med skyddad identitet, men också polisens och försvarsmaktens fordon – till exempel vilka som är bepansrade. En potentiell guldgruva för vilka skurkar som helst, oavsett om det handlar om militär underrättelseinhämtning, industrispionage eller ”vanlig” brottslighet.
Allt detta insåg Ågren, eller borde åtminstone insett om det inte nu råkat vara så att hon uppenbarligen var inkompetent. Men hon, och inte bara hon, varnades vid flera tillfällen. Någon ”läckte” uppenbarligen och varnade internrevisorn, som tog upp frågan med styrelsen för Transportstyrelsen. Denna reagerade också – med irritation. Inte minst gällde det styrelseordföranden Rolf Annerberg. Samtidigt som chefsjuristen hölls i ovetskap, pressades anställda längre ner i organisationen att inte ifrågasätta den nya linjen.
Även den måttligt begåvade inser förstås att det hela skulle spricka förr eller senare. Så skedde också. Säkerhetspolisen reagerade och det är sannolikt främst Säpos förtjänst, att Ågrens farliga verksamhet kunde brytas. Passande nog fick hon respass av regeringen – denna gång förhoppningsvis för gott.
Fast det var så dags. För vad visste egentligen ministären Löfven, och när informerades regeringen?
Enligt uppgifter i DN hade näringsdepartementet informerats av Ågren själv redan i februari förra året. Då hade åklagaren vid Riksenheten för säkerhetsmål också inlett förundersökning mot Transportstyrelsen. Det förefaller emellertid som om tjänstemännen på näringsdepartementet noterat händelsen, men inte protesterat eller på något sätt försökt stoppa Ågrens agerande.
Det skulle dröja nästan ett år innan Ågren fick sparken – och ännu längre innan affären kom till allmänhetens kännedom.
Vad visste regeringen i allmänhet och infrastrukturminister Anna Johansson (S) i synnerhet? Johansson påstår att hon inget visste, förrän Ågren delgavs misstanke om brott.
Kanske talar hon sanning! I så fall har tjänstemännen, högst medvetet eller av lättja, inte informerat sin chef. Allvarligt nog i sig och något som milt uttryckt luktar tjänstefel lång väg.
Fast det förutsätter också att Johansson inte hållit sig underrättad om vad som föregick på Transportstyrelsen. Likaså att Säpos varningar på något sätt lyckats undgå henne.
Under alla omständigheter är det märkligt att varken Johansson eller Löfven informerat riksdagen, när katastrofen väl blev känd. Följaktligen har de också anmälts till konstitutionsutskottet. Ytterligare frågor till fler personer behöver ställas. Moderaternas försvarspolitiske talesperson Hans Wallmark (M) kräver därför svar inte bara från Johansson, utan också inrikesminister Anders Ygeman (S) och försvarsminister Peter Hultqvist (S). Genom Säpos tidiga varningar, borde de informerats om vad som höll på att föregå inom Transportstyrelsen. Särskilt graverande är emellertid kritiken gentemot Johansson, eftersom hon sparkade Ågren utan att samtidigt förklara varför.
Fel kan mycket väl ha begåtts i flera led och affären ger intryck av slapp aninglöshet. Men också högst medveten mörkläggning, liksom över huvud taget en tveksam attityd till frågor av stor betydelse av Sveriges säkerhet. Ska vi gissa att Löfven kommer att offra Johansson om skandalen fortsätter växa? Men vad visste han själv?