60 års bilhistoria slut för Saab i Trollhättan

Att General Motors lägger ner Saab är sorgligt och industriellt allvarligt för åtminstone Västsverige. Men inte överraskande.

Norrköping2009-12-19 00:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Patienten hade lidit av ekonomiska problem många gånger under sitt liv, men till sist blev den finansiella sjukan för svår. I går dog Saab.Så dramatiskt kan gårdagens besked från General Motors uttryckas och så hemskt känns det förmodligen för många anställda i Trollhättan. Ändå stämmer bilden inte riktigt. Vad GM ägnat sig åt större delen av året är att upprätthålla de basala livsfunktionerna. Nu har Detroit beslutat sig för att stänga av respiratorn eftersom det inte längre finns något hopp. Den sista spekulanten, Spyker, kunde knappast betraktas som någon riktigt seriös budgivare över huvud taget.Det som dödade Saab var en kombination av olyckliga omständigheter, men i botten låg det faktum att inte tillräckligt många köpte bilen. GM har med viss rätt kritiserats för att ha misshandlat märkets särart, men i ärlighetens namn har Detroit också pumpat in många miljarder i ett företag som i princip gått med ständig förlust sedan mitten av 90-talet.Företaget tillverkade för få bilar för att produktionen skulle bli lönsam, men var samtidigt inte någon nischtillverkare som kunde ta ut stora förtjänster på varje såld bil. Samtidigt var världen på väg mot överproduktion i vissa segment. Alla tillverkare kunde helt enkelt inte överleva och när proppen gick ur världsmarknaden i samband med finanskraschen i USA stod Saab där med sviktande försäljning och stora skulder.Redan i våras stod det faktiskt klart att Saab knappast skulle överleva. Resten av året har mer eller mindre spektakulära räddningsplaner diskuterats och som en (falsk) räddande ängel dök Christian von Koenigsegg upp från ingenstans. Precis som i fallet med Spykers eventuella köp blev det förstås ingenting.Alla vill tro på en räddande ängel, inte minst så här i jultider, men med något mer realistiska glasögon på nästippen har det länge stått klart att företagets öde i princip var beseglat. Om inte Saab kunde klara sig på egen hand, om inte en av världens största biltilverkare (GM) kunde få ekonomi i affären och om ingen annan stor tillverkare ville köpa, trots att Detroit i princip var berett att ge bort företaget gratis, hur skulle då små udda sportbilstillverkare kunna klara det?Av liknande skäl gör regeringen rätt som inte försöker köpa Saab. Erfarenheterna från hur den brittiska regeringen förgäves försökte rädda den egna bilindustrin på 70-talet - liksom den svenska varvskrisen samma decennium - är allt för dystra.
Läs mer om