Människan behöver mat och vatten för att överleva. Vi behöver tak över huvudet, vård och en grundläggande ekonomisk trygghet för att överhuvudtaget kunna leva en värdig tillvaro. Av den nödvändigheten kan man frestas att dra slutsatsen att det borde vara en mänsklig rättighet att få dessa behov tillgodosedda. Så ser det ofta ut i den politiska debatten - sådant som är nödvändigt för vår överlevnad eller för en värdig tillvaro förutsetts vara en mänsklig rättighet.
Detta är en syn som går stick i stäv med liberala idéer om vad som utgör mänskliga rättigheter, och den har ofta visat sig vara kontraproduktiv.
Från aktuella boken "Mordförsök på tilliten - en bok om tortyr" av Gert Svensson (Röda korset och Carlssons bokförlag) kunde man i DN häromdagen läsa om Mohammad från Iran och de fasansfulla tortyrmetoder han utsattes för, både under shahen och under det religiösa styret. Han sover illa, haltar och kommer aldrig att bli riktigt bra, och hans öde är på intet sätt ovanligt. Mohammad har fått sina grundläggande mänskliga rättigheter kränkta. Han har arresterats för politisk verksamhet, han har torterats och har inte fått möjlighet till upprättelse i domstol.
Svaret från regimer som exempelvis Iran och som begår övergrepp på det sistnämnda viset är nämligen ofta att hänvisa till att de däremot uppfyller andra rättigheter, som rätten till jobb och välfärd. I ett auktoritärt samhälle där staten har stor makt är det relativt lätt att dela ut jobb och deklarera att alla har rätt till bostad. Få vet i dag att den typen av rättigheter är inskrivna i FN:s stadga om sociala och ekonomiska rättigheter på dåvarande Sovjetledaren Josef Stalins begäran.
Detta betyder naturligtvis inte att de som engagerar sig för sociala rättigheter som rätten till jobb och bostad är stalinister. Men sammanblandningen är olycklig.
Välfärd är ett legitimt mål för ett gott samhälle. Bostadsbrist är ett socialt problem som hindrar människor i deras ambitioner. Men det betyder inte att bostad är en rättighet. Rättigheter är det starkaste anspråket vi kan göra på politiken. Det är något grundläggande och trumfande. Så måste rättigheter fungera för att kunna undvika censur, tortyr, diktatur och förtryck. Men ska de fungera så gäller det att kunna motstå den retoriska lockelsen att vilja göra allt viktigt och angeläget till en fråga om rättigheter.