Dåligt med luft under SAS vingar

Flygbolaget SAS befinner sig i kris, de kommande dagarna lär visa hur allvarlig och djup den är. Historien är full av exempel där nationalklenoder går under.

Norrköping2012-11-12 00:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Ryanairs vd Michael O’Leary är diplomatiskt uttrycket en skrävlare med bristande takt och ton. En högljudd man som tycks strunta i vad alla tycker om honom och hans flygbolag. Senaste exemplet är att han kallar flygplan för "bussar med vingar" och hävdar att säkerhetsbälten ombord är slöseri eftersom "alla dör ändå om vi kraschar". Huruvida detta är det mest korkade han sagt eller om andra tidigare uttalande innehar förstaplatsen är osagt. Hur som helst vill Michael O’Leary införa ståplats på flygplanen, ta betalt för toabesök och klara gärna passagerare som inte printat ut sina biljetter för "idioter".

Skillnaden på Ryanair behandlar sina passagerare och exempelvis flygbolaget SAS är milsvid. En SAS-chef som sagt hälften så obegåvade saker som Michael O’Leary hade förmodligen fått sparken samma dag. En annan skillnad är att Ryanair inte håller på att gå i konkurs, vilket SAS i skrivande stund tycks göra.

Att det är tufft i flygbranschen är ingen nyhet. Att SAS också har det tufft är välkänt. Förra veckan genomfördes ett kortare handelsstopp med bolagets aktier på Stockholmbörsen och sedan dess har spekulationerna avlöst varandra. Igår, söndag, meddelades från Danmark att ett nytt sparpaket var framförhandlat. Obekräftade uppgifter hävdar att det rör sig om 1 000 anställda som vingas gå och även lönesänkningar på upp emot 15 procent för de som får vara kvar. Totalt påstås sparpaketet omfatta runt tre miljarder kronor. Alternativet är konkurs. Med tanke på hur känslig dylik information är kring ett bolag av SAS typ är det intressant att bolaget inte ens dementerat uppgifterna.

Även om mycket fortfarande är spekulationer och gissningar är det uppenbart att SAS har ekonomiska problem. Med tre stater, Sverige, Danmark och Norge, som huvudägare är en snabb konkurs mindra sannolik. Mer troligt är fler sparpaket och kanske även tillskott från ägarna, skattebetalarna med andra ord.

Utvecklingen är inte helt olik den som andra nationella flygbolag har gjort. 2001 gick till exempel belgiska Sabena i konkurs. SAS ägda Spanair gick samma väg i våras. Konkurrensen inom flygbranschen är stundvis hård och brutal. Samtidigt dyker det upp nya aktörer hela tiden. Det är knappast så att resandet upphört eller minskat i större omfattning.

SAS må vara en, trippel, nationalklenod men frågan är hur länge de tre staterna är villiga att hålla bolaget under vingarna? Med tanke på pågående varselvåg vore det politisk känsligt att skjuta till skattepengar till ett krisande bolag bara för att staten är storägare. Hur många andra företag skulle inte ställa sig i kön till departementet om finansminister Anders Borg (M) öppnade skattepåsen?

SAS framtid är SAS ansvar. Statligt ägda flygbolag är ingen kärnverksamhet det offentliga ska subventioner. Om SAS har vad som krävs på dagens flygmarknad kommer det att klara sig. En del bolag klarar trots allt konkurrensen, även om de kallar passagerarna för idioter.

Läs mer om