Dubbel kollaps inte bara negativt

En uppskjuten författning och en havererad budget kan kanske leda till nya tankegångar.

Norrköping2005-06-20 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Toppmötet i Bryssel blev det fiasko som alla befarade. Sent i fredagskväll stod det klart att det luxemburgska ordförandeskapet inte skulle kunna presentera ett förslag till långtidsbudget för unionen. Stridsfrågan blev till synes den brittiska rabatten på medlemsavgiften, men var i praktiken ett resultat av oförmågan att genomföra nödvändiga reformer.
Storbritanniens hade varit redo att släppa sin drygt 20-åriga rabatt om löften om reformation av jordbrukspolitiken samtidigt gavs. Vilket som vanligt fick Frankrike och andra försvarare av jordbruks- och regionalpolitiken att kasta grus i maskineriet. Målet från motståndarnas sida var att låta Storbritanniens premiärminister Tony Blair få skulden för en eventuell kollaps. Den brittiska ovilja att släppa rabatten skulle helst överskugga andra nationers ovilja att ge upp sina bidrag. Att Storbritannien dessutom vid halvårsskiftet tar över ordförandeskapet antogs, felaktigt, minska Blairs stridsvilja.

Sverige höll en ganska hög profil vid toppmötet. Statsminister Göran Persson hotade med veto om budgeten tilläts rusa iväg allt för mycket. Tillsammans med Holland och Storbritannien utgjorde trion en gemensam front.
På toppmötet fanns exempel på flera mindre smickrande inslag, Spanien påstås till exempel ha begärt ytterligare 700 miljoner euro i bidrag för att godkänna budgetförslaget. Vilket bara förstärker uppfattningen att det är absurt med ett bidragssystem där de som får mest bidrag har veto mot förändringar.
För svensk vidräkning är det bra att Persson markerat att Sverige inte accepterar en utbyggnad av subventionssystemet. Svenska skattebetalare betalar ungefär 15 miljarder kronor mer till EU än vi får tillbaks, vilket ger oss rättt att ha synpunkter på hur dessa används. Stöd till spanska vägar och franska vinbönder är två exempel på saker som EU borde syssla mindre med.
Dock var det inte bara budgetförhandlingarna som kollapsade under toppmötet. Kalabaliken kring författningen innebär att arbetet med att ratificera den läggs på is.

På ett plan är det fullt möjligt att Persson sörjer detta. Dock är det uppenbart att statsministern slipper många bekymmer på hemmaplan. Den interna opinionen mot författningen inom socialdemokratin har redan aviserat att de avslutar namninsamlingen för en folkomröstning. Med författningen framskjuten på obestämd tid blir det svårt för junilistan att hitta en fråga som kan lyfta partiet in i riksdagen.
Statsministern slipper dessutom bråka med vänstern och miljöpartiet den här mandatperioden. En risk finns dock i Perssons strategi. Mycket kan hända i de andra medlemsländerna som gör att författningen kan dyka upp när den är minst önskad av socialdemokraterna. Exempelvis i nästa valrörelse.
Läs mer om