En allt längre rad av löftessvek

Regeringen Löfven har rivstartat sin mandatperiod med att bryta vallöften på löpande band. Nu står det klart att Bromma flygplats stängs.

Foto: Henrik Montgomery / TT

Norrköping2014-10-17 04:02
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Innan valet den 14 september varnades för att de rödgröna partierna saknade en gemensam och sammanhållen politik. Vad en eventuell rödgrön regering skulle bedriva för politik och hur de skulle finansiera densamma var i högsta grad oklart.

Tyvärr överträffades våra värsta farhågor när väl valresultatet var räknat och Löfven började förhandla med Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Först rök friskoleuppgörelsen, sedan meddelades att kärnkraften långsamt ska strypas via diverse avgiftshöjningar och regelmässiga pålagor. Likaså kastade man en blöt filt över företagen inom välfärdssektorn genom den långa utredningen om ”vinster” i välfärden. Även den känsliga frågan om förbifart Stockholm, som är av kommunikationsmässig betydelse för hela landet skjuts upp.

Och i veckan meddelades att den nya rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus vill stänga Bromma flygplats och det redan 2022. Ett lokalt försök till beslut förvisso, men utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) har redan hävdat att stängningen ska skapa imponerande 200 000 nya jobb! En siffra som omgående underkändes av KTH-professorn Stellan Lundström i Svenska Dagbladet.

Den sista juni i somras meddelade Stefan Löfven i Expressen att det inte fanns några planer på att stänga Bromma flygplats vid en eventuell rödgrön seger. Avtalet ska hållas, vilket sträcker sig fram till 2038 var beskedet, från Löfven.

Allt lägga ner Bromma är inte bara ett brutet vallöfte från Löfvens sida, det är skadligt för samhällsekonomin. En vore ett hårt slag mot företagen i Stockholmsregionen, besöksnäringen, mot de som arbetar på eller i kringverksamhet och mot de som reser till Stockholm, såväl inrikes som utrikes. Från beslutsfattarnas sida i Stockholm hävdas att Arlanda ska ta över trafiken. Trafikverket och Swedavia säger att det inte går. Socialdemokraterna i regeringen vill starta en utredning i frågan och har utsett en ”förhandlingsperson”. Ännu ett exempel på att regeringen skjuter frågorna framför sig.

Dessutom är det långt ifrån säkert att beslutet kan verkställas om de rödgröna till sist, någon gång i framtiden, vill fatta ett riktigt beslut. Såväl regering som riksdag kan behöva ge sitt godkännande eller formellt fatta beslutet om en stängning. Hur detta går i riksdagen är med nuvarande parlamentariska läge högst oklart.

Således kan vi lägga ännu ett brutet vallöfte till den växande rad som den rödgröna regeringen lämnar efter sig. Så blir det när man kliver in på Rosenbad oförberedd, med en skakig koalition och utan en politik som har stöd i riksdagen. Socialdemokraternas strateger på regeringskansliet och Sveavägen 68 försöker lansera begreppet ”samarbetsregering” gällande regeringen Löfven.

Ett par betydligt mer passande beskrivning vore ”prokrastineringsregeringen” alternativt ”löftesbrytarregeringen”.

Läs mer om