En bro för mycket i Söderköping?

Den planerade båtlyften över E 22 är lika fantastisk som politiskt riskabel.

Norrköping2005-08-25 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Hade någon presenterat förslaget till båtlyft över E 22 vid Söderköping den förste april hade alla tagit det som ett gott, om än lite genomskinligt, aprilskämt. Men verkligheten öveträffar dikten. Planerna på båtlyften, som redovisats på nyhetsplats i NT, är redan långt framskridna. I går träffades representanter för bland annat Vägverket och Göta Kanalbolag i Söderköping för ytterligare överläggningar i frågan.
På sätt och vis är båtlyften en lika tekniskt elegant som politiskt briljant idé, dessutom förmodat relativt billig att förverkliga. Det enskilt allvarligaste stoppet längs Europavägen, broöppningen vid Söderköping, skulle försvinna. Och på köpet skulle staden faktiskt få en ny turistattraktion.

Det känns onekligen en smula ogint att kritisera förslaget. Men tyvärr finns det goda skäl för ansvariga politiker att tänka sig för.
Ty, vad händer den dag nya E 22, med en sträckning någonstans väster om Söderköping, står färdig? Då riskerar Söderköping att stå där med en underhållskrävande och i grunden onödig båtlyft. Dagens olägenheter med köer vid brofästena orsakas framför allt av det stora trafiktrycket. Med en ny sträckning av E 22 kommer dagens problem i stort sett att försvinna.
En annan - och i grunden allvarligare - hotbild kommer av den dellösning den skisserade båtlyften utgör i sig själv. Av flera skäl är det oklart om, eller i vart fall när, nya E 22 kan börja byggas. Politiker i Söderköping och Norrköping har varit mer eller mindre oense om var vägen bör gå. Och Vägverket har i dagsläget inga pengar. Med nuvarande politisk regim i Sverige, med miljöpartiet som regeringens samarbetspartner, står nya vägar lågt i kurs. Samtidigt är behoven stora och en båtlyft vore en för Vägverket med flera intressenter bekväm lösning. Kanske väl bekväm.

Ty även om båtlyften löser det enskilt allvarligaste trafikhindret återstår andra. De många stoppljusen i Söderköpings centrum är faktiskt ett nästan lika stort problem. Samtidigt riskerar moderniseringen av E 22 att bli en halvmesyr om det byggs någon helt ny väg. Med båtlyften på plats finns det en politisk ursäkt att skjuta fram bygget av nya E 22 ytterligare i tiden.
Båtlyften riskerar alltså att bli något av ett blott till synes billigt skrytprojekt. När det i själva verket rör sig om en kommunikationspolitisk gökunge. Måhända en alltför pessimistisk beskrivning, men ändå ett realistiskt framtidsscenario och något att betänka innan ytterligare beslut i fråga om "The Million Construction" fattas.
Läs mer om