Etanolparadiset blev förbannelse
Det är inne att vara miljövän. På ett sätt är det förstås självklart. Vem vill inte vara vän med miljön? På samma sätt föredrar väl de flesta fred framför krig.
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Miljöfrågan är dock mer laddad och kräver ett aktivt engagemang. Det duger inte att som i fallet med krig och fred avstå från våld i vardagen. Ett sätt att vara grön är att köra miljövänlig bil. De senaste åren har detta ofta inneburit etanolbil. Trots att dessa är lite dyrare än standardversionerna (och ibland anklagas för att vara törstiga) har försäljningen av etanolbilar skjutit i höjden. De som i stället köper en ny vanlig bensinbil, eller helt enkelt inte bytt upp sig, ställs till svars. Ibland när människor utfrågas i exempelvis tv ser jag hur obehaglig situationen känns. "Jo, vi har ju funderat på det och egentligen borde man..." och så vidare. Själv kör jag inte etanolbil. Det är inte jag stolt över. Men skäms inte heller. Så här ligger det till. Medan etanolen länge sågs som en kungsväg till bättre miljö, har invändningarna ökat och nu nått stormstyrka. Odling av bland annat majs till förmån för etanolframställning har blivit big business och etanolen har på allvar utmanat bensinen som drivmedel. Gott så - om det inte vore för att odlingsmark används för etanol- i stället för livsmedelsproduktion. Utvecklingen har bidragit, eller kan rentav vara en av de främsta anledningarna, till att världens matpriser skjutit i höjden. Fattiga länder har drabbats av hungerkravaller, hjälporganisationer tvingas ransonera biståndet och politiker i tredje världen är upprörda. Man kräver av moraliska skäl att den rika världen slutar döva sina samveten med etanolframställning så länge människor hungrar. Till råga på allt är det inte säkert att etanolen är ett bra medel i kampen mot uppvärmningen. Behovet av majs och sockerrör leder nämligen till att världens skogar, inte minst regnskogar, huggs ner. I andra fall uppstår en kedjereaktion. Ökade världsmarknadspriser på livsmedel har åtminstone den fördelen att det blir mer lönsamt att bli jordbrukare - men därmed ökar också nedhuggningen. Eftersom skogar är viktiga koldioxidfällor kan nettot rentav bli negativt för miljön. I så fall är det alltså av flera skäl bättre att köra på bensin . Jag ska erkänna att jag inte är övertygad varken om etanolens förträfflighet eller dess förbannelse. Däremot är jag säker på att etanolframställning inte är någon bra universalmetod i kampen mot global uppvärmning. Och i valet mellan mat och etanol väljer jag mat, varje gång. Är då de som köpt etanolbilar helt överraskande plötsligen miljöbovar? Inte nödvändigtvis. Men jag hoppas vi slipper se mer av den typiska svenska moralismen. Tillsammans med den politiskt korrekta konformismen har alltså en "sanning" dominerat debatten fullständigt under några år och Gud nåde den stackare som uttryckt avvikande uppfattning! I fortsättningen kommer jag inte att tro på några fler tvärsäkra uppfattningar i miljöfrågan, likaså kommer jag att ta uppgifter från Naturvårdsverket och Gröna bilister med flera "etanolsvärmare" med en större nypa salt. Och jag kommer att ta apostlahästarna till jobbet, precis som jag alltid har gjort!