EU finansierar kvinnlig intuition

EU verkar villiga att stödja vad som helst bara loggan syns tillräckligt väl. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

EU verkar villiga att stödja vad som helst bara loggan syns tillräckligt väl. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Norrköping2011-05-14 00:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Med ledord som strävan att vara "kompromisslös med sin innersta sanning", vara "en gåva till världen" och "intuition och logik i balanserat samarbete" lockar kursen Feminint Företagande med utbildningar för kvinnliga företagare verksamma på landsbygden. EU-loggan på hemsidan - att denna ska vara väl synlig är en förutsättning för att få stöd av unionen - vittnar om EU-pengar till denna utbildning som lovar att lära deltagarna hur man driver företag genom ett genuint kvinnligt förhållningssätt till omvärlden.

Denna syn på kvinnlighet har rönt kritik bland annat i Expressen, som ställer frågan om de egenskaper och ledord som Feminint Företagande säger sig eftersträva verkligen bör betraktas som essentiellt kvinnliga (Puttinuttflum om företagande 19/3 2011).

Stödet till Feminint Företagande sätter EU-byråkratins systemfel i blixtbelysning. Projektet har fått stöd från Landsbygdsprogrammet som finansieras av EU och Svenska staten, via Länsstyrelsen i Stockholms län, och det rör sig alltså om en kombination av statligt svenskt regionalstöd och europeiskt dito. Men EU satsar även stort på företagande i Stockholm - Europeiska Socialfonden, ESF, stöder en mängd kurser för företagare i Stockholms län, enligt det egna informationsmaterialet i syfte att skapa tillväxt, främja entreprenörskap och bidra till en långsiktig utveckling.

Kurserna har sponsrats av EU med 35 miljoner kronor av de 400 miljoner som EU har lagt på utveckling av Stockholm län, vilket kan tyckas en smula märkligt med tanke på att tillväxten i Stockholm ligger en bra bit över genomsnittet i riket. Men så är det också EU-kommissionens uttalade policy att så många medborgare som möjligt ska uppleva att de får ut något av EU.

Genom att gå på kurser märkta med EU-logga eller handla i köpcentra märkta med EU-logga (Tuna Park i Eskilstuna är ett exempel på det) ska medborgarna uppleva att EU är generöst mot dem, och således bli mer positivt inställda till unionen.

På så vi har det blivit ett självändamål inom EU-maskineriet att pytsa ut pengar i utbyte mot den där väl synliga EU-loggan, vilket innebär att det inte är så noga att pengarna faktiskt gör nytta.

Eller om de går till att lära ut teorier om att vägen till framgångsrikt företagande går genom, som det heter hos Feminint Företagande, "the temple of spirited living".

Läs mer om