GM:s nedskärningar bara början för Saab

Överlever Saab i Trollhättan kan det bli som en specialfabrik.

Norrköping2004-10-15 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Nyheten om Metallklubbens i Trollhättan frivola leverne hamnade snabbt i skuggan av General Motors nedskäringsbesked i Europa. Ytligt sett hänger det ena inte heller samman med det andra - men det finns faktiskt en koppling. Personer ur styrelsen i Metalls avdelning 112 har använt medlemmarnas pengar till spritfester, porrklubbsbesök och - köp av sexleksaker.

Det hela är både löjeväckande pubertalt och graverande. Väl att lägga märke till larmade Metalls egna revisorer om att allt inte stod rätt till redan för sex år sedan. Mörkläggningsförsöken svärtar ner Metall och har dessutom inte förbättrat Saab-fabrikens överlevnadsmöjligheter i Trollhättan. GM vill naturligtvis ha seriösa fackföreträdare att förhandla med.
Enligt uppgifter kommer 500 arbetstillfällen att försvinna i Trollhättan. Det är illa nog i sig, men kan trots allt också framstå som en halv framgång. Tidigare har det ibland hetat att hela Saabs framtid i Sverige hotas, just nu ser det ut som om fabriken "bara" tvingas gå igenom ett stålbad.
Frågan är dock om sista ordet är sagt. En fullständig nedläggning i Trollhättan är hur som helst inte aktuellt just nu, men en kamp om tillverkningen av ersättaren till dagens Saab 9-3 och Opel Vectra pågår mellan just Trollhättan och tyska Opels Rüsselsheimsfabrik. Och det mest tyder på att Rüsselsheim vinner eftersom nästa Saab 9-3 i vilket fall som helst kommer att bygga på Opelkomponenter.

Minst lika oroande är att de nu beslutade nedskärningarna drabbar utvecklingsavdelningen i Trollhättan hårt. Det tyder på att GM:s ledning inte vill ha någon mer självständig Saab-fabrik i framtiden. Läggs allting samman kan framtiden mycket väl ligga i en betydligt mindre Trollhättanfabrik, som tillverkar några få mer exklusiva modeller. Volymtillverkningen sker på annat håll och utvecklingsavdelningen får lägga sin energi på att utforma nya kylargrillar istället för motorer och chassilösningar.
Problemet är förstås att GM i Detroit tänker väldigt amerikanskt. I USA finns en lång tradition av "badgeengineering", det vill säga likartade modeller under olika namn. Men Saab säljer på att vara just Saab. Om den uppfattas som en lyx-Opel finns det risk för att köparna väljer andra bilmärken.
Läs mer om