KOLUMNBättre, inte tråkigare
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Men i veckan presenterades också EU:s senaste förslag till hårdare miljökrav på bilindustrin. Alltid något.
Man skulle ju kunna tro att samma makthavare som ena dagen ojar sig offentligt om miljöhotet efter FN:s klimatrapport nästa skulle vara ganska förtjusta i EU:s försök att faktiskt gå från ord till handling. Men icke så. Unionens politik påstås hota bilindustrin och starkast är protesterna i Tyskland följda av Sverige.
För så är det ju, vår självbild av det miljövänliga Sverige bygger på inte så lite hyckleri. Svenska bilar dricker både mer bensin och släpper ut mer växthusgaser än i många andra europeiska länder. Jämförelsevis miljövänligare dieselbilar straffbeskattas och dessutom är bilparken gammal.
Jag tror på den europeiska bilindustrin, men inte att slå vakt om dagens produkter till vilket pris som helst - vilket till exempel den tyska regeringen ägnar sig åt. Man kan jämföra med hur brittiska regeringar under 1970-talet försökte slå vakt om den egna bilindustrin med förstatliganden och urusla produkter som resultat. Eller om hur den amerikanska bilindustrins lobbyister framgångsrikt lyckats slå vakt om ett konservativt produktutbud med resultatet att hela branschen är i gungning.
Sedan kan också jag tycka att det finns en dold agenda bakom delar av kritiken mot dagens bilindustri. Det handlar inte bara om genuin omsorg om miljön, utan också om vänsterinspirerat missnöje med "kapitalets" produkter i form av i synnerhet de så kallade stadsjeeparna. Och miljöpuritanerna hittar alltid goda skäl att fördöma de bilköpande syndarna när tillfälle ges.
Men vi behöver inte klä oss i säck och aska. Vi behöver bättre bilar. Inte tråkigare.