Konsten att strypa en levande stadskärna

Höjda parkeringsavgifter kan få allvarliga konsekvenser för cityhandeln i Norrköping, liksom möjligheterna att bo innanför promenaderna.

Norrköping2011-04-13 00:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Ursprungligen kommer begreppet centrumdöd från USA, där cityhandeln lidit sotdöden i takt med stora köpcentra, så kallade malls, i förorterna. I spåren av ekonomisk utarmning har förslumning följt.

I Sverige har diskussionen framför allt handlat om överetablering och huruvida kommuner bör säga nej till nya köpcentra. Också Norrköping har haft sin debatt och vissa menar att den jämförelsevis klena tillströmningen till Hageby centrum är uttryck för denna överetablering.


Samtidigt har centrumdöden varit ett fjärran begrepp i vår stad. Förutom de traditionella shoppinggalleriorna jäms med Drottninggatan har gatulivet snarare blivit livaktigare på senare år, bland annat tack vare många uteserveringar.

Blotta tanken att cityhandeln skulle förtvina, och att detta i sin tur skulle utarma centrum, förefaller osannolik. I synnerhet som det nu byggs nya fulsnygga byggnader i centrum. Men konkurrensen är hård och vissa folkvalda gör sitt bästa för att sabotera den ekonomiska tillväxten.

Som det gått att läsa på nyhetsplats i NT vill Tekniska nämnden slå på stort. Innerstadens parkeringsavgifter ska fördubblas, från tio till tjugo kronor i timmen. Detta motiveras något luddigt med att avgifterna skulle vara lägre i Norrköping än i många andra kommuner.

Om nu detta faktiskt skulle stämma, varför måste Norrköping av den anledningen höja sina avgifter?

Sedan länge görs försök att strypa biltrafiken i centrum maximalt. Visst kan tanken på bilfria gator vara sympatisk, men ett bilfritt centrum kan också bli ett dött centrum. Cityhandeln behöver påfyllning av kunder som bor utanför promenaderna och då måste det både vara billigt och praktiskt att parkera centralt.

Förhoppningarna om att människor ska ställa bilen utanför centrum och sedan ta kollektivtrafik in bygger åtminstone delvis på felaktiga förutsättningar. För den som har som uttalat mål att handla blir det då mycket enklare att åka till Hageby Centrum eller Ingelsta.

Fast det handlar inte bara om bilfientlighet och missriktade gröna visioner. Framför allt handlar det om att dra in extra pengar.

Sålunda lär den fria parkeringen för miljöbilar försvinna. Där försvann det miljöpartistiska fikonlövet i debatten.


Och vad gäller
boendeparkering föreslås höjd avgift, till 250 kronor i månaden. Vad det i praktiken handlar om är en straffskatt på boende i centrala Norrköping. Fast allt fler områden får ju kostsam boendeparkering, så det är snart en straffskatt som drabbar alla...

Den socialdemokratiskt dirigerade centrumpolitiken är, åtminstone i detta avseende, värd all kritik. Dock har beslut ännu inte fattats, alla ovanstående förändringar är förslag från Tekniska nämnden. Kanske tar kommunledningen förnuftet till fånga och dra tillbaka förslagen om de folkliga protesterna blir tillräckligt kraftiga.

Läs mer om