Kungsängen blöder i väntan på plåster

Norrköpings framtid som logistikcentrum hänger på samordning.
Att Norrköpings kommun skulle ta över driften av Kungsängen den första april ser i dagsläget allt mer ut som ett skämt. Fast inte något roligt sådant. En förutsättning för övertagande var att kommunen tog över flygplatsens anläggningar vid årsskiftet, vilket aldrig skedde.

Norrköping2006-02-02 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Luftfartsverket menade då att det handlade om att Kungsängens värdering inte var färdig och att regeringen inte hade behandlat frågan. Det har talats om några veckors extra väntetid, men några ytterligare besked har inte givits.
I tisdagens fullmäktigedebatten kunde kommunalrådet Mattias Ottosson (s), rejält irriterad, inte ge några nya svar. Inte mer än att kommunen inte kommer att ta över driften förrän ministären Persson fattat sitt beslut.
Det hela börjar kännas lite obehagligt. Tidigare har flygplatsaffären av sittande socialdemokratiska kommunledning framställts som fix och färdig, att ytterligare dröjsmål bara handlade om formalia. Så tycks dock inte vara fallet.
Oppositionsrådet Jörgen Rundgren (m) tror att ett övertagande inte kan bli aktuellt förrän regeringen presenterat sin trafikpolitiska proposition. I så fall kan det dröja! Ty propositionen skulle ha presenterats redan förra våren, men har skjutits upp ett flertal gånger.
Med tiden kan förutsättningarna för flygplatsaffären förändras. Och under tiden blöder Kungsängen. Att locka flygbolag till Norrköping blir mycket besvärligt så länge ägarbilden är oklar.
Om ministären Persson struntar i Kungsängen är det i och för sig inte särskilt överraskande. Göran Perssons långtidsplanering tycks inte sträcka sig längre än september innevarande år, alltså över riksdagsvalet. I vilket fall som helst kommer han knappast att ligga sömnlös över Kungsängens framtid och på samma sätt förhåller det sig med många andra infrastrukturfrågor i Sverige.

För Ottosson duger det emellertid inte att hoppas på det bästa. Åtminstone borde han ha politisk självbevarelsedrift nog att inse den explosiva fråga flygplatsen utgör och hur denna kommer att skada socialdemokraterna i kommunalvalet om Kungsängens framtid fortfarande hänger i luften när valdagen närmar sig.
På andra områden går det bra. Till exempel expanderar hamnen i Norrköping. Men byggandet av Ostlänken förefaller ligga långt in i framtiden, vad gäller vägutbyggnad och reparationer råder blandade besked och i fallet Kungsängen kan vi i värsta fall få vänta till efter valet innan kommunen kan ta över.
Läs mer om