Lada 2107 att minnas

Norrköping2012-04-21 00:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Medan biltillverkare som Trabant och Moskvitch gått omkull och andra (som Skoda och Dacia) moderniserat sitt utbud har ryska Vaz-Lada fortsatt tillverka urmodiga modeller som om Sovjetunionen aldrig upphört att existera. Inte minst gäller det 2107 som ser i stort sett likadan ut som den gången den presenterades 1970, fast då hette den 2101.

I själva verket är ur-Ladan en licenstillverkad Fiat 124. På tiden det begav sålde Lada riktigt bra i Sverige och eftersom minnet är selektivt kommer jag faktiskt att sakna bilen, nu när det trots allt ser ut som om 2107 ska gå i pension.

På ett större plan symboliserar händelsen samtidigt hur Ryssland sent omsider håller på att anpassas till en postsovjetisk värld. Fast terrängbilen Niva - eller Vaz 2121 som den egentligen heter - tillverkas faktiskt fortfarande med samma knubbiga utseende som när den var ny, 1977.

Jag har naturligtvis ägt en Niva och saknar såväl den oslagbara terrängkörningsförmågan som veven (!) till motorn men däremot inte det öronbedövande dånet från, tja allting i farter över 90.

Numera får jag nöja mig med en amerikansk Chrysler Sebring, dock med en liten tröst för ett sovjetnostalgiskt tigerhjärta: Bilen har även sålts under namnet Volga Siber.

Läs mer om