Mellan Ängelholm och Trollhättan

Skånsk envishet i kombination med norska oljemiljarder kan innebära att Saab åter blir svenskägt. Men räcker det för att rädda en biltillverkare som inte tjänar pengar?

Norrköping2009-06-13 00:18
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Medan en del europeiska stater, läs Tyskland och Frankrike, har öppnat statskassan för krisande biltillverkare har den svenska regeringen hållit en stram linje. Garantier, planer och strategier skulle vara i sin ordning för att finansminister Anders Borg (M) skulle flytta sig från kassakistan. Förmodligen är det därför som den absoluta lejonparten av de avsatta 25 miljarderna kronor för stöd till bilindustrin inte har betalats ut. Generellt kan det hävdas att det är bra, till och med väldigt bra med tanke på att vartenda öre som hade betalats ut till Saab/GM hade varit totalt bortkastade samma sekund bolaget ansökte om konkursskydd vilket skedde för ungefär en dryg vecka sedan. Med tanke på hur andra regeringar gjort, och Mona Sahlin (S) och Thomas Östros (S) ville att Sverige skulle göra, måste det kännas tillfredställande för regeringen när den får oförbehållet beröm av Tysklands näringsminister Karl-Theodor Guttenberg. En medlem i Angela Merkels ministär som inte ville ge Opel de miljarder som regeringen till sist betalade ut, i någon form av konkurensvidrig konstgjord andning för en bransch med betydande överkapacitet. Guttenberg anser att den svenska regeringen gjort "helt rätt" som avvaktade med miljardstödet. Han hade helst sett att Opel gick i konkurs och att något nytt reste sig ur askan. Nu fortsätter det med en ännu så länge amerikanskägd Opelkoncern med oviss framtid.I går framkom uppgifter i Svenska Dagbladet att Ängelholmsbaserade lyxbilstillverkaren Koenigsegg är den mest sannolika köparen av Saab Automobile. I bakgrunden finns ett norskt bolag med uppenbarligen tillräckliga finansiella muskler. Dock vill ingen från vare sig Saab, GM eller norrmännen uttala sig officiellt ännu. En svensk (om än uppbackad av norska oljemiljarder) ägare till Saab har en del fördelar. Lokalt ansvar kan vara bra. Samtidigt uppges en del branschbedömare att Saab hade mer att vinna på om det vore ett stort bilföretag som var ägaren. Att ta fram nya bilmodeller är enorma projekt som kan tjäna på samordning och andra skalfördelar. Kan fler företag dela på kostnaden blir det givetvis billigare. Det är på något sätt talande att det, kanske, blir ett litet företag som räddar den relativa biljätten Saab. Näringsminister Maud Olofsson (C) lär inte missa tillfället att påpeka att små- och medelstora företag är det som kommer att lyfta Sverige ur krisen.Advokaten som sköter rekonstruktionen av Saab meddelade i går att besked kommer nästa vecka. Fram tills dess bör regeringens kritiker fundera över hur det hade sett ut om deras förslag hade hörsammats i höstas!
Läs mer om