I går presenterade regeringen en lagrådsremiss med sina tankar och förslag om hur språkundervisningen för invandrare ska förändras. Det är verkligen på tiden, ty dagens integration måste effektiviseras.
Med tanke på den internationellt sett stora invandring Sverige för närvarande har, är det viktigt att de människor som anländer till Sverige också snabbt kommer in i samhället. Språket är en nyckel till att få ett arbete, men också för att kunna tillgodogöra sig den svenska kulturen. Integrationen handlar inte endast om att få ett arbete och kunna stå på egna ben, även om detta är en avgörande del för en fungerande invandring.
I dag är all svensk språkundervisning för invandrare i Sverige under SFI:s (Svenskundervisning för invandrare) ansvar. Dagens system är föråldrat och allt för dåligt individanpassat, vilket försvårar integrationen i stort, men också är ett individuellt problem för de invandrare som riskerar att fastna i en krånglig och bristfällig undervisning som inte är anpassad till vederbörandes nivå. Det är onekligen ett problem när personer med vitt skilda förkunskaper hamnar i samma klass. Vissa språkstuderande kanske redan har läst in ett examen vid universitet i sitt hemland, medan andra är analfabeter. Riktigt så extrema fall är visserligen ovanliga, men det finns otaliga exempel på märkliga konstellationer. För att få undervisningen att fungera effektivt måste den också anpassas till målgruppen elever, det är en självklar utgångspunkt.
På DN Debatt (12/8) presenterar de tre FP-ministrarna, Maria Arnholm, Erik Ullenhag och Jan Björklund sina reformförslag i sju punkter. Ledorden får sägas vara flexbilitet och individanpassning och när man läser förslagen slås man av det märkliga att dessa ännu inte är genomförda. De är i sig inte särskilt radikala och något valfläsk är det inte heller tal om. Den största förändringen är att SFI ska inordnas i Komvuxs undervisning.
I dag finns det ett problem med att vissa nyanlända invandrare som tar del av svenskundervisningen tvingas välja mellan arbete eller studier i det svenska språket, vilket beror på att det är så pass svårt att individanpassa undervisningen. Att detta är en ohållbar situation behöver inte sägas. Arbete i sig är avgörande för att etablera sig i landet, men också en plats där språket kan praktiseras och läras in. Detta vill regeringen förändra genom en generösare schemaläggning, där tiderna ska kunna anpassas efter de studerande. Det handlar inte om att släppa på kraven om närvaro etcetera, utan att möjliggöra för den som vill och har möjlighet till att samtidigt arbeta eller studera andra kurser. Konsekvensen för den som har fasta arbetstider kan bli att behöva tacka nej till ett arbete som erbjuds. Det är på tiden att den situationen, som motarbetar integrationsprocessens hela syfte, förändras.
Fördelen med att förlägga svenskundervisning hos Komvux är att mer praktiska, yrkesinriktade utbildningar och kurser enklare kan kombineras. De som vill och kan studera olika ämnen eller samtidigt arbeta måste uppmuntras till detta. Det är bra att systemet förändras, men det är också viktigt att se till att undervisningen håller en hög kvalitet, liksom att krav ställs på eleverna. SFI-bonusen för de flitiga studenter som klarade studierna snabbt avskaffades vid månadsskiftet, vilket är bra. SFI är ett avgörande steg in i det svenska samhället och utgångspunkten måste vara att höga krav ställs på alla. Regeringens införande av nationella prov är ett bra steg mot en kvalitetshöjning.