Rätt och fel om elbilar

Norrköping2010-05-20 00:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
När jag träffade miljöminister Andreas Carlgren (C) i Norrköping i samband med vårens budgetpresentation var han säker på sin sak. I framtiden kommer elbilarna att ta över.Eftersom jag är övertygad om detsamma, är det förstås roligt att hitta en allierad. Därför förvånar det mig inte heller att just elbilarna står i centrum för den miljöbilssatsning som Centerpartiet presenterade i går på DN Debatt.Det finns fortfarande många fördomar kring elbilar. En är att elbilar måste vara små och fula, långsamma och med kort räckvidd. Men japanska Eliica gör 370 kilometer i timmen och Tesla S har en räckvidd på upp till 480 kilometer. På en laddning.Man kan förstås hävda att många exempel handlar om mer eller mindre extrema prototyper, likaså att kostnaderna är avskräckande. Men alla innovationer är dyra, sedan sjunker priserna. Elmotorer är billiga och nästan underhållsfria.Däremot finns det flaskhalsar. Det främsta exemplet är avsaknad av drivmedelsinfrastruktur, helt enkelt laddstolpar.Utan laddstolpar kommer ingen att byta till elbil. Men om inga byter till elbilar finns det inte heller någon marknad för att sätta upp laddstolpar!Därför är det bra att Carlgren tillsammans med näringsminister Maud Olofsson (C) på DN Debatt vill utveckla infrastrukturen tillsammans med branschen. Tillsammans med miljöbilspremier och klok förmånsbeskattning kan det skynda på utvecklingen rejält.Sedan kan det gå fort. Kostnaden för en laddstolpe är en bråkdel av kostnaden för en pump på en bensinstation. Förutom nollutsläpp av växthusgaser, är också elbilar betydligt billigare i drift än bilar med förbränningsmotorer.Vattenfall (som förvisso har ett egenintresse av växande elbilsmarknad) har räknat på kostnaderna. Enligt Vattenfall skulle en elbil med dagens elpriser kosta en god bit under tre kronor milen i drift och dessutom är strömförsörjningen ett relativt litet problem. Den planerade utbyggnaden av vindkraften skulle till exempel räcka för att försörja hela den svenska bilparken.
Läs mer om