Skattehöjningar och smuggelsprit

Sprit- och tobakssmugglingen behöver stävjas genom lagändringar och starkare tull. Men också genom att sluta höja punktskatterna.

Norrköping2014-04-04 04:40
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Som Corren och NT påtalat på nyhetsplats har spritsmugglarna glada dagar nu förtiden. Inte minst används sannolikt mindre nogräknade bussbolag vid smuggling av stora mängder alkohol till Sverige. På onsdagen anordnades en riksdagsdebatt i frågan. Många efterlyser hårdare lagar och regler.

Numera är införselsreglerna som bekant mycket liberala (10 liter starksprit, 90 liter vin och 110 liter öl per person), men det går dessutom att ta in mer om det finns ”motiv” därför. Det vet naturligtvis smugglarna, varför alla ”ska ha fest” som kammar-åklagare Thorbjörn Sjöberg uttrycker det. En tveksam domstolspraxis har växt fram, som garanterar nästan vilka smuggelmängder som helst eftersom det är svårt att påvisa uppenbara olagliga uppsåt.

Ytterligare ett problem är att det med dagens regler inte går att lagföra busschaufförerna, vilket många tycker är en märklig ordning. Helt enkel är visserligen inte frågan, men sannolikt behövs olika lagskärpningar. Liksom naturligtvis bättre ekonomiska möjligheter för tullen att verka på.

Och ändå kommer smugglingen förmodligen att fortgå. Densamma lönar sig nämligen.

Samtidigt fortgår höjningarna av alkohol- och tobaksskatterna. Medan andra skattefrågor kan väcka debatt, brukar samsynen över blockgränsen vara hyggligt stor så fort just dessa skatter kommer på tal. Att höja punktskatterna brukar vara en populär åtgärd i syfte att täppa till olika budgethål. Om inte annat går det också att motivera höjningarna av så kallade folkhälsoskäl.

Huruvida folkhälsan mår bra av ökad smuggling är en fråga som färre ställer sig och även om densamma går att bekämpa polisiärt, förutsätter detta ökad resurstilldelning. Att höja skatterna för att ha råd att bekämpa den därmed uppkomna smugglingen innebär en rundgång på resurser som faktiskt duger att diskutera.

Därtill kommer den helt legala privat-importen, som undergräver Systembolagets ställning – liksom skatteintäkterna. Fast de allvarligaste problemen är mycket större än så.

Den illegala smugglingen göder inte bara kriminella organisationer, utan bidrar också till uppkomsten av en brottslig infrastruktur. Längs farlederna fraktas inte bara alkohol och cigaretter, utan också narkotika – och för allt i världen även vapen. Vad gäller den senare frågan brukar samma politiker som är överens om höjda punktskatter vara anmärkningsvärt överens om att det bästa sättet att stoppa införseln är att göra det lagliga vapenägandet besvärligare...

Finns det någon tröst för tigerhjärtan är det att spritsmugglingen slagit undan benen på hembränningen. I övrigt får man dock konstatera att makthavarna satt sig i en besvärlig situation, som inte lär få någon lösning under överskådlig framtid. Lönsamheten är helt enkelt för god för att skrämma bort hugade brottslingar.

Läs mer om