Om (eller när) Saab i Trollhättan går i konkurs är det inte säkert att alla behöver byta visitkorten med företagsnamnet. Det finns ju ett Saab till, flygplanstillverkaren i Linköping som enligt vd Håkan Buskhe behöver anställa minst 100 ingenjörer.
Bakgrunden är förstås affären med Schweiz, som beställt 22 Saab 39 Gripen. Visserligen är inte allt säkert ännu. Det finns de som anser att regeringen borde ha valt ett annat stridsflygplan, andra tycker inte att landet behöver något flygvapen över huvud taget. Risken finns för en folkomröstning med negativt utfall.
Slutmonteringen kommer förmodligen att genomföras i Schweiz, vilket lett till oro för att jobb ska gå Linköping förbi. Det är inte helt säkert att Schweiz beställer den nya versionen 39 E/F och när motköpen ska slutförhandlas kan problem alltid uppstå.
På det hela taget går det ändå bra för Saab. Det kan vara värt att komma ihåg det för alla som i åratal avfärdat Gripen som ett fiasko, världens dyraste "jordfräs" (efter den första, spektakulära, flygolyckan 1989) eller något annat nedsättande. Samtidigt har det också funnits berättigad kritik mot de höga utvecklingskostnaderna.
Flygplanet är numera dock en beprövad produkt med ett, relativt sett, sjunkande inköpspris och framför allt låga underhållskostnader. Visserligen är Gripen byggd före den så kallade stealth-tekniken slog igenom, men i finanskrisens spår är kostnadseffektivitet viktigt.
Andra flygplanstillverkare brottas med allvarliga problem. Amerikanska Lockheed Martins F-35 ifrågasätts ofta för dess höga inköpspris och för franska Dassault Rafale är situationen ännu värre. Trots stort intresse från många länder (däribland Libyen före revolutionen!) har ännu inte ett enda plan gått på export. Nu överväger Frankrikes försvarsminister Gerard Longuet till och med att lägga ner produktionen.
Utspelet kommer onekligen olägligt eftersom Rafale är en av favoriterna när såväl Brasilien som Indien ska köpa nya stridsflygplan. Men vem vill köpa ett system som ingen annan uppenbarligen vill ha och som försvarsministern rentav hotar att lägga ned?
Schweiz köp av Gripen blir dubbelt viktig. Dels handlar det naturligtvis i sig själv om en relativt stor affär, dels påvisar köpet att många är intresserade - det leder i sig till lägre styckekostnad på framtida enheter och en trygghet hos köparlandet vad gäller systemets långsiktighet.
Plötsligen framstår inte bara Brasilien, utan möjligen också Indien som potentiella köpare (även om Gripen egentligen redan valts bort i det senare fallet). Ytterligare köpare kan tillkomma i framför allt östra Europa.
Samtidigt är det fortsatt viktigt att exporten står i harmoni med den svenska försvarspolitiken. Härvidlag är det bra, men långsiktigt otillräckligt om flygvapnet bara beställer 10 JAS 39 Gripen E/F. Moderniseringen kan inte heller bara finansieras genom omfördelning av existerande budget, det krävs tillskott.