Först kom inget, sedan inte heller något och därefter allt på en gång. Ostlänken har stötts och blötts i åratal, med till synes mycket magra resultat. När så regeringen presenterade sin stora infrastruktursatsning under gårdagen blev överraskningen desto större. Ostlänken kommer nämligen att byggas och nya snabbjärnvägar genom Sverige ska binda samman vårt land.
En förklaring till den utdragna processen är förstås att investeringarna är så kostsamma och tar så lång tid att genomföra. Ostlänken mellan Linköping och huvudstaden kommer att kosta 30 miljarder kronor och det första spadtaget kommer inte tas förrän om fem år. Senast 2028 ska dubbelspåren stå färdiga och då torde bland annat delar av Norrköping också genomgått rejäla förändringar.
Över huvud taget lär hela Östergötland beröras, vilket också kan påverka regionfrågan. Östergötland kommer naturligt att växa samman med Mälardalen och tillväxtens förutsättningar att förbättras radikalt - samtidigt som de miljömässiga förtjänsterna är uppenbara.
De fyra borgerliga partiledarna mötte glada åhörare på Stora torget i Linköping, en stad som redan kan glädjas åt beslutet att bygga en ny version av JAS 39 Gripen. Fast man kan i likhet med kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) lika gärna hävda att det är fråga om bingo för Norrköping. Han gläds med de borgerliga. Andra är inte riktigt lika glada.
Stjernkvists partikollega Lars "Laban" Bengtsson muttrar om att beslutet borde ha fattats tidigare och på nationell nivå är miljöpartisterna rädda för att tågen trots allt inte kommer att gå tillräckligt fort! Man kan förstå om det gnisslas tänder på en del partikanslier. Tillsammans med övriga satsningar på järnvägarna blir det praktiskt taget omöjligt att kritisera regeringen för att göra för lite.
I ett slag har samtidigt regeringen lyckats spegelvända bilden av sig själv. Från handlingsförlamad till handlingskraftig, från snål till generös och från splittrad till enig.
I sitt framträdande i Linköping konstaterade Fredrik Reinfeldt (M) att han till skillnad från företrädaren på statsministerposten, Göran Persson (S), inte bygger några luftslott. Persson talade sig ju ofta varm om satsningar på infrastrukturen, men det var under hans era som många av dagens problem grundlades. Icke att förglömma tar det tid att förstärka eftersatt underhåll. Inte det mest "sexiga" enligt Kristdemokraternas Göran Hägglund i Linköping, men likväl nödvändigt.
Lika nödvändigt är det att berörda kommuner och myndigheter lever upp till den utmaning som byggstarten för Ostlänken innebär. Det innebär fortsatt hårt arbete. Men utvecklingen påvisar ju att mödan faktiskt lönar sig.