Statlig smygskatt gynnar inte Norrköping

Dubbfritt är inte nödvändigtvis bättre än dubbat. I vilket fall som helst ska pengarna stanna i Norrköping!

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Norrköping2014-11-13 04:24
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Bilisterna i Norrköping utsätts just nu för en (i negativ mening) typiskt svensk upplysningskampanj, förmedlade genom små foldrar på vindrutorna där de uppmanas tänka till om vilka däck som sitter på bilen. I sedvanlig förmyndaranda anses nämligen gemene man (och kvinna) inte begripa sitt eget bästa, i detta fallet att odubbade däck är ett bra alternativ till dubbade.

En försiktig gissning är att de flesta foldrar olästa hamnar antingen i närmaste papperskorg eller på gatan, i synnerhet dagar då regnet förvandlat desamma till oläsbar pappersmassa.

I just detta fallet får kampanjen ändå ses som ett olycksfall i arbetet. För Norrköpings kommun resonerar överlag förnuftigt i fråga om dubbdäcken.

Att desamma kan skapa problem med partikelspridning i städerna är välkänt och några svenska orter har därför infört lokala dubbförbud på särskilt utsatta gator. En opraktisk lösning förstås.

Norrköping har haft stora problem med höga partikelhalter, vilket också påpekats av denna ledarsida. Men tekniska kontoret har ansträngt sig för att hitta lämpliga lösningar. På Kungsgatan har man bytt asfalt, gator har rengjorts och dammbildningsmedel utnyttjats. Även om de nya – och generellt lägre – hastighetsgränserna kan vara krångliga att hålla reda på, bidrar de faktiskt inte bara till större säkerhet utan också minskade utsläpp (liksom mindre buller).

I dagsläget finns därför inga planer på att gå vidare med exempelvis lokala dubbförbud. Eller straffskatt för den delen.

Just denna senare frågan utreds emellertid, till råga på allt en utredning tillsatt av den förra regeringen. Att punktbeskatta något är också det en typisk svensk lösning, som i detta fall slår ojämnt om också de som verkligen behöver dubb (till exempel i Norrland) drabbas.

Det finns visserligen tankar på att bara införa skatten på orter med stora partikelproblem, det vill säga främst de större städerna – men ingen ska inbilla sig att skatteintäknterna i så fall kommer exempelvis Norrköpingsborna till del. Staten lägger beslag på kosingen och det är förstås det stora problemet. För finansminister Magdalena Andersson (S) torde vara mest intresserad av att täta budgetläckor.

En annan sak är att dubbdäck inte nödvändigtvis är bättre än odubbade. Det är som att jämföra äpplen med päron, men minskar dubbdäcksanvändandet ökar också olycksrisken. Beräkningar vid Statens väg- och transportforskningsinstitut pekar på att om minst 20 procent av bilisterna använder dubbdäck ruggas vägen så att också bilister med odubbade däck får bättre fäste. Om däremot alla kör dubbfritt riskerar vägen istället att blankslitas.

Läs mer om