Sverige mer än bara Saab i Trollhättan

Om det finns patentmediciner för att öka konkurrenskraften, varför får då inte hela landet del av dessa?

Norrköping2004-11-03 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
I går presenterades regeringens och stödpartiernas stödpaket för Saabfabriken i Trollhättan. De flesta detaljerna i satsningen har dock läckt ut sedan länge.
Bland annat blir det omfattande satsningar på infrastruktur i den västsvenska regionen. Riksväg 44 skall byggas ut till motorväg, liksom riksväg 45. Järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan byggs ut till dubbelspår. Ett "industriellt utvecklingscentrum" för bilproduktion skapas (Volvo (!) och näringslivet satsar 100 miljoner kronor om året kommande sju år). Dessutom skall AMS lägga extra resurser på arbetsmarknadsåtgärder för att Saab skall kunna nyanställa om produktionskapaciteten måste höjas.

Den svenska regeringen gör således vad den kan för att stötta Trollhättan i dragkampen om vilken fabrik som skall få tillverka nästa generations Saabbilar. I motståndarhörnan står tyska Rüsselsheim och lite vid sidan av står ägaren General Motors (GM) och väntar med beslut.
Industri- och näringspolitik är aldrig enkelt och direkt stödpolitik till enskilda företag eller regioner är än mer komplicerat.
Saabs konkurrenskraft kommer givetvis att öka efter att stödpaketet realiserats. Dock lär inte infrastruktursatsningarna vara klara förrän om ett halvdussin år. Risken är uppenbar att regeringen som vanligt reagerar alldeles för sent.
Dessutom innebär satsningarna i Västsverige att andra viktiga projekt skjuts fram eller läggs på is. Bland annat ett antal projekt längs E 22:an och utbyggnaden av riksväg 50 mellan Skänninge och Norrsten samt samma vägs sträckning genom Motala. När bilindustrin är i kris måste alla ställa upp menar infrastrukturminister Ulrika Messing.

Åtgärdspaketet får ändå ses som positivt i ett större perspektiv. En bättre infrastruktur och satsningar på utbildning är aldrig fel. De investeringar som görs, oavsett vad GM beslutar, kommer att gynna företag och arbetstagare under lång tid framöver. Och om det nu är rätt medicin för Trollhättan kan vän av ordning undra varför inte hela Sverige får ett stödpaket. Trollhättevarianten trollades fram på ett par veckor, regeringen Persson har styrt landet i tio år. Nog har det funnits tid för ett Sverigepaket om viljan hade funnits där.
Stödet till Saab i Trollhättan är ett typexempel på hur sittande regering agerar. När något akut kommer upp till ytan rusar regeringen till undsättning. Samtidigt som inget görs åt allt det som är på väg upp till ytan. Brandkårsutryckningar framför preventiva åtgärder har blivit ledord för regeringens agerande.
Läs mer om