Tatas revolution

Norrköping2008-01-21 00:15
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
För många år sedan köpte jag en indisk cykel. En charmig brittisk 40-talskopia till lågt pris - och med usel kvalitet.Cykeln sammanfattade nog ganska väl vår bild av u-landsprodukter. Samtidigt är det en bild som kan förändras över tiden. På 50-talet innebar Made in Japan billiga leksaker av dålig plast. Idag tänker vi däremot på high tech och högsta kvalitet, dessutom ganska dyr sådan, när vi ser något tillverkat i Japan.Nu är det kanske Indiens tur att på allvar ta plats som världsekonomisk stormakt. Men stordåd kan ibland handla om det lilla. Till exempel den nya småbilen Tata Nano.Många har skrattat åt Ratan Tata och hans dröm om en bil för vanliga indier, en bil för mindre än en lakh, det vill säga hundra tusen rupier, eller motsvarande 2500 US dollar. Förmodligen skrattade många också åt Henry Fords dröm om en bil för vanliga amerikaner och hans udda lågprislösningar när T-Forden presenterades för ganska exakt hundra år sedan.Skrattar bäst som skrattar sist. Häromveckan premiärvisades Tata Nano till tonerna av Also sprach Zaratustra på bilmässan i New Delhi. Och det var en riktig bil Ratan Tata kunde visa upp, inte en prototyp eller mopedbil. Även om Nano kan förefalla påver har den i stort sett vad som behövs och den lilla svansmotorn på blott 600 cc är mycket bränslesnål.
Priset på 2500 dollar är förstås en revolution i sig. Tata Nano är ungefär hälften så dyr som de näst billigaste bilarna i Indien, ja till och med billigare än många motorcykelskotrar, och därmed också världens billigaste bil.Det kan paradoxalt nog också skapa problem! Med en potentiell köpgrupp om kanske 300 miljoner människor fruktar många att små Nanos ska korka igen gatorna. En annan plump är att tusentals bönder i Singur riskerar att få sin mark konfiskerad till underpriser av myndigheterna i det kommuniststyrda (!) Västbengalen för att ge plats åt Tatas nya bilfabrik.Kommentarerna i många västmedier andas emellertid nedlåtande attityd av andra skäl. "Det går ju att sätta hjul på en skokartong också" skrev en svensk motorjournalist, samtidigt som många varnar för att Tata Nano är en både trafik- och miljöfarlig bil.Anmärkningarna är i bästa fall mer eller mindre missvisande - i sämsta nästan uttryck för västlig nykolonialism. Även om säkerheten självklart är sämre än för exempelvis en splitterny Volvo gäller det många andra småbilar också och framför allt kommer Tata Nano att rädda livet på otaliga indiska familjer som idag är hänvisade till att åka tre eller fyra på skoter.Moderna och rena bilmotorer kan vara att föredra framför mopedernas stinkande små tvåtaktsmotorer och dessutom är bensindrift förmodligen ett övergående fenomen. Allt högre oljepriser kommer att tvinga fram alternativa bränslen.Den rika världen varken kan eller bör förhindra indiernas välståndsdrömmar. Däremot utgör Tata Nano förstås en utmaning också för oss. Att det över huvud taget går att producera en bil för 2500 dollar påvisar att det går att tillverka fordon långt billigare än vad som tidigare varit fallet. Även om just Nano kanske aldrig hittar till svenska vägar kan vi lugnt räkna med en kraftig prispress nedåt i hela den globala bilbranschen.Till detta kommer att Ratan Tata har andra överraskningar i bakfickan. Bland annat planer på en större och mer välutrustad bil vars motor drivs av - tryckluft!Ett tidens tecken är förstås att jätteföretaget Tata funderar på att köpa såväl Jaguar som Land Rover. De gamla kolonierna köper in sig i de gamla kolonialmakterna och nu är det inte längre licenstillverkade cyklar av tvivelaktig kvalitet vi pratar om!
Läs mer om