Tatas revolution
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Priset på 2500 dollar är förstås en revolution i sig. Tata Nano är ungefär hälften så dyr som de näst billigaste bilarna i Indien, ja till och med billigare än många motorcykelskotrar, och därmed också världens billigaste bil.Det kan paradoxalt nog också skapa problem! Med en potentiell köpgrupp om kanske 300 miljoner människor fruktar många att små Nanos ska korka igen gatorna. En annan plump är att tusentals bönder i Singur riskerar att få sin mark konfiskerad till underpriser av myndigheterna i det kommuniststyrda (!) Västbengalen för att ge plats åt Tatas nya bilfabrik.Kommentarerna i många västmedier andas emellertid nedlåtande attityd av andra skäl. "Det går ju att sätta hjul på en skokartong också" skrev en svensk motorjournalist, samtidigt som många varnar för att Tata Nano är en både trafik- och miljöfarlig bil.Anmärkningarna är i bästa fall mer eller mindre missvisande - i sämsta nästan uttryck för västlig nykolonialism. Även om säkerheten självklart är sämre än för exempelvis en splitterny Volvo gäller det många andra småbilar också och framför allt kommer Tata Nano att rädda livet på otaliga indiska familjer som idag är hänvisade till att åka tre eller fyra på skoter.Moderna och rena bilmotorer kan vara att föredra framför mopedernas stinkande små tvåtaktsmotorer och dessutom är bensindrift förmodligen ett övergående fenomen. Allt högre oljepriser kommer att tvinga fram alternativa bränslen.Den rika världen varken kan eller bör förhindra indiernas välståndsdrömmar. Däremot utgör Tata Nano förstås en utmaning också för oss. Att det över huvud taget går att producera en bil för 2500 dollar påvisar att det går att tillverka fordon långt billigare än vad som tidigare varit fallet. Även om just Nano kanske aldrig hittar till svenska vägar kan vi lugnt räkna med en kraftig prispress nedåt i hela den globala bilbranschen.Till detta kommer att Ratan Tata har andra överraskningar i bakfickan. Bland annat planer på en större och mer välutrustad bil vars motor drivs av - tryckluft!Ett tidens tecken är förstås att jätteföretaget Tata funderar på att köpa såväl Jaguar som Land Rover. De gamla kolonierna köper in sig i de gamla kolonialmakterna och nu är det inte längre licenstillverkade cyklar av tvivelaktig kvalitet vi pratar om!