Vägarnas förfall avspeglar folkhemmet
Åratal av dåligt underhåll visar sig nu i tjälskadade och trafikfarliga vägar.
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Att lägga ut underhållet på entreprenad - och sedan hålla inne med resurserna - är förstås ett smart drag av vägverket. Därmed riktas kritiken primärt mot entreprenören och inte mot Vägverket.
Fast egentligen är inte felet heller Vägverkets, utan regeringens politik. Genom att spara på vägunderhåll har ministären Persson år från år skjutit problemen framför sig. Men förslitningen fortgår och till sist återstår inte annat än en dyr totalrenovering.
Fast ibland händer inte ens detta. Allt oftare stängs vägar helt enkelt av. Inom Vägverkets driftsområde Norrköping är 120 kilometer väg avstängd på grund av hård förslitning och tjäl- skador. De anses helt enkelt så dåliga att de är trafikfarliga. I hela länet uppgår de avstängda vägarna till 600 kilometer.
Vad säger de som drabbas av dåliga och avstängda vägar? Jo, det vet vi faktiskt - många protesterar. Men det verkar inte som ministären Persson bryr sig nämnvärt. Att situationen inte är sämre i Östergötland än på många andra håll i landet är en klen tröst.
Märkligt nog bjuder inte ens regeringen längre på halvlögner i form av icke förpliktande löften om insatser någon gång i framtiden. Socialdemokraterna struntar helt enkelt i protesterna. Arrogansen har upphöjts till statskonst.
Vad boende kan göra är att flytta eller, om möjligt, försöka åtgärda brister själva. På många håll i landet finns vägföreningar som för blygsam ersättning gör ett stort jobb med att hålla gator och vägar i trim. Se där en källa att exploatera! Också det har vi exempel på i vårt närområde. Vägföreningarna inom Norrköpings kommun åläggs allt större uppgifter - men utan att få någon kompensation.
Det senaste exemplet kommer från Luestad-Vretas samfällighetsförening utanför Linghem. Vägverket anser (med rätta) att bron över Sviestadån måste ersättas med en ny. Men att Vägverket skulle stå för de givna kostnaderna anser verket uteslutet.
Tidigare har företrädare för vägföreningar påpekat att deras skattepengar används till gatuunderhållet i själva Norrköping. Ett riktigt påpekande, möjligen med den modifikationen att detta underhåll av gatorna i Norrköping inte är mycket att hurra för. Många väggupp och andra moderiktiga trafikhinder har det blivit. Samtidigt faller gatorna sönder, ibland med djupa hål som följd. Vägmarkeringar för exempelvis övergångsställen förbättringsmålas inte och stora vattenpölar "pryder" staden efter varje regnväder.
De svenska vägarnas förfall avspeglar ganska väl vårt dåligt underhållna folkhem. Frågan vi alla kan ställa borde ha ställts för länge sedan: Vad får vi egentligen för världens högsta skatter?