Värdetransporterna är inte problemet

Rånarna är på fri fot och den grova brottsligheten kommer inte att försvinna bara för att värdetransporterna blir säkrare.

Norrköping2005-11-09 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Jämfört med andra varelser har människan en märkvärdig förmåga att förutspå framtiden. Till skillnad från antilopen vet vi att lejonet finns kvar där ute någonstans, även om vi inte kan se dess man just för stunden. Men ibland kan man fråga sig om denna evolutionära triumf inte är en ren chimär, åtminstone om man skall tro delar av den svenska debatten.
Värdetransporterna har börjat komma igång igen, efter Arbetsmiljöverkets nya hårdare regler.
Pengarna måste i ökad utsträckning transporteras så att de inte går att stjäla, utan att också förstöras. Det kommer att ställas krav på dubbelbemanning och maxbelopp. Riskanalyser måste göras vid varje enskild transport.
Väktarbolagen Falck och Securitas knorrar en smula, men menar sig kunna uppfylla kraven. Väktarbolagen vill både ha ökade polisiära åtgärder och större möjligheter att för egen del till exempel kontrollera de anställda.

För stunden verkar alla dock dra en lättnadens suck. För en gångs skull hade det nämligen uppstått ett så skarpt läge att makthavarna inte kunde smita ifrån detsamma. Justitieminister Thomas Bodströms babbel räckte inte långt, nej det hjälpte inte ens att han nyligen lekt drag queen på socialdemokraternas kongress... Pengarna började ta slut i bankomaterna och samhället stod inför en allvarlig och framför allt akut krissituation.
Men slutet gott, allting gott. Nej, inte alls särskilt gott förresten. Det är möjligt att stärkt säkerhet kommer att minska rånrisken, men några garantier finns knappast. Vad händer nästa gång rånare slår till, de hårdare säkerhetsbestämmelserna till trots?

Vad man inte får glömma är nämligen att rånarna inte försvunnit. De gömmer sig där ute någonstans, mitt i samhället. Rånarna har redan påvisat att de både är förslagna och vid behov mycket våldsamma.
I likhet med annan kriminalitet klaras dessutom få brott upp. Och värdetransportrånen är många. Mellan 1998 och 2004 begicks 224 dylika rån. Sammanlagt har brottslingarna lyckats lägga beslag på 500 miljoner kronor.
Om vi jämför med exempelvis vårt östra grannland Finland - inte allt för väsensskilt från vårt eget - ser brottsligheten lite annorlunda ut. Under samma tidsperiod som ovan begicks fyra (4) värdetransportrån...
Bodström har klarat sig för stunden. Åter kan samhällsdebatten återgå till önsketänkande och relativa trivialiteter. Men brottslingarna finns alltså kvar och den grova kriminaliteten växer. Även om ledande politiker inbillar sig någonting annat.
Läs mer om