Viktig satsning för framtidens Sverige

I onsdags var det Miljöpartiets dag i Almedalen, men Alliansen lyckades stjäla en del av showen.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2014-07-04 04:01
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Den borgerliga regeringen har under sin andra mandatperiod emellanåt framstått som aningen visionslös. Viljan att förändra Sverige i en frihetlig riktning där arbete ska premieras och löna sig, vilket präglade valrörelsen 2006, har alltmer kommit att lysa med sin frånvaro. Förmodligen har en viss belåtenhet tillåtits infinna sig som ett resultat av många genomförda, efterlängtade och nödvändiga reformer. Dock finns mycket fortfarande kvar att göra.

Under den pågående Almedalsveckan motbevisade dock Alliansen påståendet att den skulle sakna visioner för framtiden. Det stora program som presenterades handlar inte explicit om frihet, men är ett viktigt steg för framtidens Sverige.

Alliansen har nämligen beslutat sig för att genomföra den största gröna investeringen i Sverige någonsin. Så formulerade sig folkpartiledaren Jan Björklund i Almedalen i onsdags när Alliansen presenterade ”Sverigebygget”, som bland annat innebär den största svenska utbyggnaden av järnvägsnätet sedan 1860-talet. Detta utöver den planerade Ostlänken som denna regering lagt grunden för, vilken kommer att innebära ett stort lyft för regionen.

Denna stora satsning presenterades på onsdagen, på Miljöpartiets dag, var naturligtvis ingen slump. MP, som vill ha monopol på gröna satsningar, fick sig en utmaning som heter duga.

Det finns flera satsningar i det program som kallas Sverigebygget, vad som dock sticker ut är investeringarna på järnvägen.

Bland annat vill Alliansen bygga nya stambanor för höghastighetståg och skapa ytterligare en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Höghastighetstågen ska gå mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. På två timmar ska man hinna ta sig tvärs över landet. Satsningarna i Sverigebygget beräknas möjliggöra byggandet av minst 100 000 nya bostäder, vilket inte känns som något överdrivet mål.

Denna enorma satsning kommer kosta både tid och pengar. Den planeras att pågå 2017-2035, alltså i nästan tjugo års tid och finansieras av såväl staten, berörda kommuner och landsting liksom brukaravgifter och privata investerare. Förutom detta ska en infrastrukturskatt införas. Denna ska gälla dem som bor inom ett geografiskt område som gynnas av satsningen. Det gäller dock inte vanliga villa- eller lägenhetsägare, utan kommersiella dito. Detta på grund av att priserna på bostäderna ökar tack vare satsningen.

Att Alliansen har svängt i fråga om snabbtågen är visserligen sant. Tidigare sågs snabbtågen som samhällsekonomiskt olönsamma, men regeringen menar nu att finansieringsfrågan är löst, varför det inte finns någon anledning att fastna i den tidigare hållningen.

Snabbtåg och utbyggda järnvägsnät är heller inget skrytbygge. Danmark utvecklar sitt järnvägsnät för att förenkla resor till Tyskland, något Sverige naturligtvis också kan dra nytta utav.

Det har riktats kritik mot förslaget, att den kommer alltför sent. Kritiken är befogad och denna stora satsning skulle gärna fått presenterats tidigare, vilket förmodligen också hade gynnat Alliansen i valrörelsen.

Regeringen väljer att fortsätta moderniseringen av Sverige. Det är en lovvärd och långsiktig satsning som kräver svar av oppositionen. Man kan tänka sig att Miljöpartiet lär försöka ta tillbaka showen.

Läs mer om