Hoppet om vägsalt grusat: "Vi får inte tag i något"

"Vi får inte tag i något salt. Om det blir halt måste vi prioritera gång- och cykelstråk framför vägar", säger Sandra Ljungdahl på Söderköpings kommun. I Valdemarsvik sandar kommunen mest och berörs inte av saltbristen.

När det blir halt igen kommer kommunen främst att sanda. Trots att gruset är finmalt så finns det grova gruskorn iblandat och risken för stenskott ökar.

När det blir halt igen kommer kommunen främst att sanda. Trots att gruset är finmalt så finns det grova gruskorn iblandat och risken för stenskott ökar.

Foto: Fredrik Nygren

Söderköping2022-02-01 21:00

Saltlagret i Söderköpings kommun är nästan tömt. Trots att saltladan är stor och har fyllts på två gånger sedan november har lagret sinat.

– När det började sjunka i saltladan och vi ringde runt så hade inte vår leverantör något salt. Vi verkar inte vara ensamma om detta. Men vi märker att andra kommuner och väghållare som har salt håller hårt i det lilla saltet de har, säger Sandra Ljungdahl, tillförordnad chef med ansvar för teknik och entreprenad i Söderköpings kommun. 

Årets växlande väderlek har gjort att kommunen använt stora mängder salt, vilket uppenbarligen gäller fler kommuner. Tidigare år har tillgången på salt aldrig varit något problem.

 Kommunen kommer inte att grusa större vägar med högre hastighet som exempelvis Albogaleden. Stora vägar som E22 är Trafikverkets ansvar.
Kommunen kommer inte att grusa större vägar med högre hastighet som exempelvis Albogaleden. Stora vägar som E22 är Trafikverkets ansvar.

– Vi har saltat mycket i år så det har gått åt. Men nu kan vi bara salta några få vägar och vi kommer att prioritera gång- och cykelstråk där många människor rör sig. Några vägar kan det vara tal om att salta, men de flesta kommer vi att grusa, säger Sandra Ljungdahl.

Trots att gruset är finmalt så finns det grova gruskorn iblandat och risken för stenskott ökar. Därför kommer kommunen inte heller att grusa större vägar med högre hastighet som exempelvis Albogaleden. Stora vägar som E22 är Trafikverkets ansvar.

– Blir det is eller blixthalka hoppas vi att man kan hjälpas åt, anpassa hastigheterna och vara extra försiktig. Vi kämpar för att få tag på mer salt men det kan ta ett tag, säger Sandra Ljungdahl.

När det blir halt igen kommer kommunen främst att sanda. Trots att gruset är finmalt så finns det grova gruskorn iblandat och risken för stenskott ökar.
När det blir halt igen kommer kommunen främst att sanda. Trots att gruset är finmalt så finns det grova gruskorn iblandat och risken för stenskott ökar.

I Valdemarsviks kommun finns inte samma problem, helt enkelt för att de inte använder vägsalt i samma utsträckning.

– Nej, vi sandar mest här, vi blandar i lite salt i sanden för att det inte ska frysa ihop men annars har vi inte några saltgator, säger Peter Tauberman, tillförordnad arbetsledare på gata och fastighet i Valdemarsviks kommun, som tidigare även jobbat i Söderköpings kommun.

Valdemarsviks kommun använder inte mycket vägsalt så de berörs inte av saltbristen enlígt Peter Tauberman, till förordnad arbetsledare på gata och fastighet.
Valdemarsviks kommun använder inte mycket vägsalt så de berörs inte av saltbristen enlígt Peter Tauberman, till förordnad arbetsledare på gata och fastighet.

– På genomfartsleder som Storgatan och Norrgatan är det ju Trafikverkets vägansvar och där står dom för saltningen.

I Valdemarsvik finns inte större gator där kommunen har vägansvaret, men i Söderköpings kommun finns flera sådana.

– Där har du ju bland annat Albogaleden, Ringvägen och Länsmansgatan. I Valdemarsvik har vi inte så besvärliga kommunala gator förutom alla backar men dom sandas ju, förklarar Peter Tauberman.

Det är Trafikverket som har vägansvaret för Storgatan i Valdemarsvik och som sköter saltningen.
Det är Trafikverket som har vägansvaret för Storgatan i Valdemarsvik och som sköter saltningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!