Allt fler hushåll har insett fördelarna med hemstädning. Det kan handla om allt från barnfamiljer i villor som vill spara tid till äldre par i lägenhet, men att släppa in någon i sitt hem är inte alla bekväma med – och det är något som Hemfrid tar på allvar.
– Vi har utvecklat säkerhetsprocessen till den säkraste metoden och kan garantera att alla medarbetare är så pass bakgrundskontrollerade att kunderna tryggt kan lämna nycklarna till oss. Vi har riskminimerat det så mycket vi kan, säger Natalia Dusant, som jobbar på Hemfrids HR-avdelning.
Genom avancerade system ser Hemfrid dessutom till att kunddata hanteras tryggt och att alla larm- och nyckelkoder endast är tillgängliga vid rätt tidpunkt.
”Vill vara branschens bästa arbetsgivare”
En annan trygghetsaspekt för kunderna är att Hemfrid arbetar med en fast personalstyrka, vilket innebär att samma städare återkommer vid varje tillfälle.
– Många kunder uppskattar att ha samma person som kommer och städar. Det skapar en relation och en trygghet, och skulle hemfridaren vara sjuk meddelar vi såklart det och har en kommunikation med kunden, säger Stina Wilhelmsson på Hemfrid i Norrköping.
Hemfrid var tidigare Städarna, som länge var ett självklart val för många hushåll i Norrköping. Även om företaget bytt namn är Hemfrid präglat av den lokala touchen och har till stor del kvar samma personalstyrka. Att tillhöra Hemfrid ger möjligheter till att det lokala kombineras med exempelvis förbättrad IT-utveckling, starkare säkerhetsrutiner och bättre villkor för personalen. Just personalen är något som Hemfrid har prioriterat, ända sedan starten 1996.
– Hemfrid har alltid haft kollektivavtal, och det är något vi är väldigt stolta över.Extra viktigt är det i en bransch som utmanas av schysta arbetsvillkor för de som jobbar. Vi vill behålla den skickliga personal vi har, och då måste det var schysta villkor, bra lön, pension och så vidare, säger Caroline Eriksson på Hemfrid Norrköping och Stina Wilhelmsson fyller i.
– Vi ser våra medarbetare som vår viktigaste resurs. Är medarbetarna nöjda gör de ett bra jobb och vi får nöjda kunder, säger hon.
Och nöjda kunder verkar det finna gott om. På exempelvis Trustpilot har Hemfrid 4,6 i snittbetyg på en femgradig skala bland 1800 omdömen.
Enkel bokning och personlig kontakt
En sak som många lyfter som en bra sak med Hemfrid är enkelheten. Hemfrid erbjuder exempelvis tjänsten "Click N Go". Där kunder på hemsidan snabbt och enkelt kan se lediga tider.
– Vi vill att det ska vara enkelt att få en ren bostad. Tack vare det här systemet kan vi erbjuda en smidig bokningsprocess och snabb service, samtidigt som vi alltid finns tillgängliga för personlig kontakt för kunder som vill ha det, säger Stina Wilhelmsson.
Boka trygg hemstädning med Hemfrid – klicka här
Några av tjänsterna Hemfrid erbjuder
Regelbunden städning, exempelvis varje/varannan vecka (den vanligaste tjänsten bland Hemfrids kunder är städning varannan vecka)
Storstädning
Flyttstädning
Fönsterputs
Kontorsstädning