Annonssamarbete med ICA

ICA-butikens nya handlare – ”Utmanar gamla tankesätt”

Med nytt ledarskap, nya högt satta mål och en vision för framtiden har Christian Anderstedt klivit fram som handlare hos ICA Kvantum Mirum. Butikens personalstyrka har fått en ny gnista och satsar nu stort på gemenskap och att våga gå sin egen väg.

Christian och Marie träffades i butiken för många år sedan och idag är de gifta.

Christian och Marie träffades i butiken för många år sedan och idag är de gifta.

Foto: Öst Media

Native2022-11-21 10:21
Detta är ett annonssamarbete.

Christian och Marie Anderstedt har många trådar knutna till butiken ICA Kvantum Mirum, både ur ett professionellt och privat perspektiv. Deras gemensamma historia började när de träffades i butiken för många år sedan och har mynnat ut i att de idag är gifta och arbetar i butiken tillsammans. De båda brinner för butikens utveckling och lägger majoriteten av sin vakna tid på att ta hand om sin arbetsplats och personal. 

Christian och Marie träffades i butiken för många år sedan och idag är de gifta.
Christian och Marie träffades i butiken för många år sedan och idag är de gifta.

– Det bästa med vår arbetsplats är de fantastiska människorna i personalen, och att få träffa så många av våra kära kunder, naturligtvis. Jag arbetar bland annat med HR och administration i butiken, vilket är en sysselsättning jag alltid velat ta mig an, men inte fått chansen att göra förens nu, berättar Marie. 

Christian har varit handlare sedan i maj, men har arbetat i olika ICA-butiker under hela sitt arbetsliv. Han kom tillbaka till Ica Kvantum Mirum för att bidra till en nystart, driva butiken mot nya höjder och ta sig an rollen som en frontfigur.

– Vi har nu ett ledarskap som går ut på att jobba genom människor, alla ska känna sig delaktiga och det gäller alla i hela slingan upp till högsta ledningen. Vi vill vara så transparenta med personalen som möjligt, gällande både gott och ont. 

Han fortsätter:

– I stället för att bara fokusera på förbättringsområden vill vi verkligen belysa de framgångar vi uppnår och de komplimanger vi får av branschmänniskor som tittar förbi. Vi har ett kundunderlag som ökar dramatiskt, och sådant är vi inte dåliga på att berätta om. Om vi uppmuntrar och tar hand om vår personal, så kommer de i sin tur ta hand om kunderna.

Sedan ett par månader tillbaka har butiken varit under ombyggnation. De har bytt ut inredning, satt upp glasväggar för att direkt från gallerian visa den nya frukt- och gröntavdelningen och byggt ett stort klipptorg i mitten av butiken. Nu ska alla varor finnas i en logisk följd och en del omprioriteringar i sortimentet har gjorts. Dessa förändringar gör butiken mer modern än någonsin, och det är tack vare Christian som butiken även ligger i framkant när det kommer till teknik. 

Det stora klipptorget är en av nyheterna i butiken.
Det stora klipptorget är en av nyheterna i butiken.

– Vi använder teknik i butiken på många olika sätt. Jag bygger väldigt mycket själv, allt ifrån olika system till infoskyltar. Att programmera är en hobby jag har haft sedan långt tillbaka, och den teknik vi använder oss av i butiken har även uppmärksammats av andra ICA-handlare som gjort liknande uppgraderingar i sina egna butiker. Det har lett till att en femtedel av ICA-butikerna i Sverige har en anknytning till mig. De tekniska lösningar och uppgraderingar vi tillämpar gör oss till Norrköpings mest moderna butik, säger Christian.

Den nya utcheckningshagen.
Den nya utcheckningshagen.

Förmågan att hitta egna vägar och nytänkande lösningar är en faktor som lett till att butiken uppnått nya framgångar och berömmelse. 

– Ett specifikt exempel som jag tänker på när jag påstår att vi går vår egen väg är något vi gjorde under midsommar. Vi råkade komma över Paradisaskar till ett bra pris, men de brukar ju inte vara särskilt populära under sommaren. Men varför skulle man inte kunna ställa fram en ask på bordet under midsommar precis som man gör under jul och påsk? Den tanken gjorde att vi bestämde oss för att lägga fram dem i butiken och sälja dem för 29,90 kr och försäljningen gick som smort. Vi sålde två tusen askar, vilket i jämförelse med en försäljning på en ask i veckan är otroligt.

Varje torsdag skickar Christian ut ett mejl som han skrivit själv till tolv tusen kunder. Där kan lite vad som helst finnas bland raderna.

– Vi måste tänka lite annorlunda, göra lite annorlunda och våga utmana det gamla tankesättet. Häromveckan hade vi italienskt tema, vilket även framgick i veckobrevet. Då skrev jag längst ner i brevet att Thomas som jobbar i delikatessdisken pratar italienska. Han visste inte att jag skrivit det, vilket ledde till många roliga situationer där kunder kom fram och pratade italienska med honom helt plötsligt, berättar Christian.

Christian och Marie vill framhäva sin personal och låta kunderna lära känna dem. När man handlar hos ICA Kvantum Mirum, som till ytan är relativt stor, vill personalen ändå att kunderna ska känna sig som hemma. 

– Vi har en så positiv stämning i butiken och alla som kommer hit säger att de ser glöden i personalens ögon. Att vi har valt att satsa på vår personal och kundbemötandet har verkligen gett resultat. Alla är så glada, säger Marie avslutningsvis. 

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på NT.