Smile Tandvård har funnits i lokalerna på Slottsgatan i många år, men under olika namn. Nu har tandläkarmottagningen flyttat till nya och förbättrade lokaler.
– Det är en bitterljuv känsla för många, de har jobbat i den förra lokalen i många år. Det är som att lämna ett hem, men det känns väldigt roligt samtidigt. Den förra lokalen var för stor vilket är anledningen till att vi valde att flytta, säger Senida Avdic, platschef för Smile Tandvård.
Hon fortsätter:
– Vi såg inte varandra tillräckligt mycket vilket gjorde att det var svårt att fånga upp saker som att någon var efter schemat eller hade fastnat med någon patient. Genom att flytta till en mindre lokal stärker vi gemenskapen och får en bättre överblick, vilket gör att servicen mot patienten förbättras.
Den nya placeringen kommer med många fördelar för patienterna. Det finns fler parkeringsmöjligheter och den centrala adressen gör det smidigt att ta sig till mottagningen för de som redan rör sig i området.
– Vi såg att det fanns önskemål från våra patienter att förbättra möjligheterna för parkering, och vi vill vara så tillgängliga som möjligt för de som kommer hit. Nu finns det parkeringar på gatan, två parkeringshus med gångavstånd till mottagningen och två parkeringsplatser för patienterna på en innegård på Skolgatan.
I kliniken på Drottninggatan finns ny utrustning med uppdaterad teknik, det gör att personalen kan säkerställa att de fortsätter att leverera hög kvalitet. Senida förklarar också att det är viktigt för dem att kunna erbjuda korta väntetider.
– Genom att erbjuda bra tandvård och främja välbefinnande bidrar vi aktivt till en hållbar samhällsutveckling. Vi erbjuder redan nu en förebyggande tandvård som fokuserar på tillgänglighet och patientsäkerhet. Att sträva efter att alla våra patienter upprätthåller god munhälsa utgör själva grundbulten i vårt arbete. Tillsammans vill vi agera nu och i framtiden för att bidra till, och skapa, en ännu mer ansvarstagande tandvård.
Senida berättar också att mottagningen fått ett helt nytt koncept vilket gör att patienterna kommer reagera på att det ser annorlunda ut.
– Den förra lokalen var inredd efter en klinik som Smile Tandvård köpte upp år 2012, det var röda färger som dominerade, men nu har vi mer jordnära färger. Det ska kännas lugnt och avslappnat, från väntrum till behandlingsrum.
Smile Tandvård fokuserar mycket på vad de som organisation kan göra för att påverka koldioxidutsläppen och utnyttja ytorna som de har.
– Vi tänker mycket på vad är det är som vi faktiskt behöver ha. Inför flytten hade vi loppis för allmänheten och sålde saker vi inte ville eller kunde ta med till den nya lokalen, den blev väldigt lyckad. När vi bokar en tid försöker vi erbjuda patienten en tid hos en tandläkare och hygienist samma dag direkt efter varandra, så att de slipper åka flera gånger. Det minskar utsläppen och skapar en bättre service för patienterna.
– Vi tar vårt ansvar när det gäller farligt avfall och kemikalier. Vi har infört en klimatanalys i organisationen för att identifiera de områden där vår påverkan på miljön är störst, säger hon.
Senida berättar att alla i personalen hjälpt till och bidragit med flytten, vilket förenklat processen.
– Ett sånt här stort projekt fungerar inte om man är ensam. Jag vill tacka alla inblandade, och även rikta ett stort tack till alla patienter att de tar steget till den nya kliniken med oss, avslutar hon.