Åby redo för högre besökstryck

Morgonrusningen till Returpunkten i Åby uteblev dagen efter att anläggningen på Stohagsgatan slagit igen grindarna för gott. Nodra står rustat för att möta ett ökat besökstryck.

Johan Furensjö, Norrköping, kom till Åby-anläggningen med välfyllt släp. Han berömde tillgängligheten på området.

Johan Furensjö, Norrköping, kom till Åby-anläggningen med välfyllt släp. Han berömde tillgängligheten på området.

Foto: Rikard W Larsson

Åby2021-07-12 16:30

Jurslabon Bengt-Erik Söderström var en av förmiddagens besökare. Han brukar regelbundet lämna trädgårdsavfall på Åby-anläggningen.

– Här fungerar det jättebra. Om fler kommer hitta hit? Förmodligen blir det så när Returpunkten i Norrköping har stängt. Men jag är inte orolig för köer och eventuell trängsel. Åtgärderna som gjorts bedömer jag som tillräckliga. Samtidigt ska vi komma ihåg att både Åby och Jursla växer. Jag ser nya hus lite överallt, förklarar han.

Nodra har nu utökat öppettiderna på Returpunkterna i Åby och Östra Husby och förstärkt med mer personal. Verksamheten i Åby byggs dessutom om för att bli i det närmaste dubbelt så stor. Här har också åtgärder gjorts för att förbättra trafikflödet på området.

Johan Furensjö bor i Pryssgården i Norrköping. Han fick i måndags plötsligt närmare till en Returpunkt än vad han tidigare haft. Släpkärran innehöll inte bara trädgårdsavfall som låg skyddat under ett nät. Släpet rymde också däck, textil, wellpapp och plastdetaljer.

– Servicen är toppen. Jag brukar slänga skräp en gång i månaden och smidigt är det. Jag åkte hit på fem minuter och nästa månad får jag ännu närmare när den tillfälliga Returpunkten på Fiskebyvägen öppnar. Då kan jag kanske gå dit med skottkärran, skojar han.

När klockan började närma sig tio på förmiddagen började fler och fler bilar hitta in genom grindarna på Hydraulvägen. Adam Wisth, timanställd miljöarbetare på Nodra, såg till att besökarna följde reglerna sedan in- och utfarterna till anläggningen flyttats.

– 90 procent lyssnar och rättar sig efter anvisningarna. Det fungerar skapligt även om en och annan kör fel. Det tar kanske ett par dagar innan de nya rutinerna sitter. Personligen tycker jag att det har blivit smidigare i Åby, berättar Adam och hjälper en besökare att hitta rätt.

Han berättar att klagomål var vardagsmat på Returpunkten i Norrköping men att han tack och lov slapp personangrepp. Folks missnöje över kommunens hantering att Returpunkten flyttas till annan plats och tidsglappet tills den öppnar gick ut över personalen på plats.

– Men idag är det i alla fall ingen som har gnällt, skojar Adam.

Johanna Malm, kommunikatör, Nodra, tror att anläggningen i Åby står väl rustad om besöksantalet skulle utökas.

– Vi är redo. Vi har gjort det bästa för att lösa situationen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!