Åtta tons stenblock löst på tunnelns tak

Ett åtta ton tungt stenblock har lossnat från den södra Graversforstunneln och belastar innertaket. Men Banverket vidhåller att det är säkert att åka tåg genom tunnlarna.

Banverket menar att Bergab, som gjorde den första inspektionen av Graversforstunnlarna, inte hade hela bilden klar för sig. -De hade nog inte fått ordentliga upplysningar utan antog att taket var av kex, säger Anders Wahlgren på Banverket.

Banverket menar att Bergab, som gjorde den första inspektionen av Graversforstunnlarna, inte hade hela bilden klar för sig. -De hade nog inte fått ordentliga upplysningar utan antog att taket var av kex, säger Anders Wahlgren på Banverket.

Foto: Pentti Mikkola

Åby2008-07-09 00:16
I gårdagens tidning berättade NT att konsultföretaget Bergab ville stänga all tågtrafik i Graversforstunnlarna. Men Banverket tog in andra konsulter som kom fram till att det inte var någon fara på taket. Från Bergab är det i dag helt tyst. De vill inte svara på NT:s frågor. Är det vanligt att det tas in en second opinion i den här branschen? - Jag tänker inte svara på dina frågor i dag, du får ta det du får av Banverket, säger Joakim Karlsson, verksamhetschef för externa projekt hos Bergab
i Göteborg. Är det alltid så att
i projekt ni är med i så svarar Bergab aldrig på frågor?
- Nej, så är det inte alltid utan det beror helt på vad det är för projekt och vad saker och ting handlar om, säger han. "Trodde taket var av kex"
Anders Wahlgren på Banverket är den som leder projektet för att komma tillrätta med problemen
i Graversforstunnlarna. - Det var mycket överdrifter i det här i början. Bergab hade nog inte fått ordentliga upplysningar utan antog att taket var av kex. De hade inte hela bilden klar, säger han. Efter den första rapporten har det tagits upp fler inspektionshål i valven. - Man har konstaterat att det bara är på några få ställen det har ramlat ned något. Sedan har vi gjort konstruktionsberäkningar som visar på att de här valven tål ohyggliga laster. Han berättar att taken kan klara laster uppemot 25 till 30 ton. Innertaken ska rivas
- Vi vet inte när blocken har ramlat ned, de kan ha gjort det ett år efter att tunneln byggdes. Berget är också så uppsprucket att det är svårt att tänka sig att ett block på 30 ton skulle ramla ned, förklarar han. När arbetena kommer igång i augusti rivs innertaken i den södra tunneln som är den mest drabbade. I den tunneln finns också betongbalkar som kommer att tas ned eftersom de börjat vittra. - Det andra som ska göras under de fem veckor sträckan är avstängd är att såga upp hål i så många valv som vi hinner med. De nya hålen i de kvarvarande innertaken görs för att underlätta framtida inspektioner.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om